SEO Zoekmachinemarketing

SEO staat voor ‘search engine optimization’, oftewel: zoekmachineoptimalisatie. Elke onderneming en MKB’er met een website kan tegenwoordig niet meer zonder SEO. Zoekmachines spelen een grote rol in het oriëntatie- en aankoopproces van consumenten. Om goed vindbaar te zijn in o.a. Google is het van groot belang dat zoekmachinemarketing op de juiste manier wordt ingezet. Dit betekent dat de zoekmachinemarketing strategie is gericht op het optimaliseren van de 3 pijlers van SEO: techniek, content en linkbuilding.

Beter vindbaar in Google door zoekmachinemarketing

Zoekmachinemarketing betekent dat de website zo ‘zoekmachine vriendelijk’ wordt ingericht, waarbij ook externe factoren als social media en links van andere relevante sites niet vergeten wordt. Dit zijn geen eenmalige werkzaamheden; zoekmachinemarketing is een ongoing proces. Eenmaal in de top 10 betekent namelijk niet dat je daar altijd zal blijven staan. De concurrent zit ook niet stil en om goed vindbaar te blijven in Google en hoge posities te behouden, is het zaak om hier continue aandacht aan te besteden.

Veel SEO-factoren

Er zijn zeer veel factoren waar er bij SEO rekening mee moet worden gehouden. Ieder jaar komen er weer factoren bij en wisselen in de mate van invloed. Google gebruikt ruim 200 factoren om de positie van de webpagina in de Google resultaten te bepalen. Zoekmachines worden steeds intelligenter, waardoor zoekmachinemarketing (SEO) dus steeds meeromvattend is geworden.
De SEO-factoren kunnen in grote lijnen worden ingedeeld in ‘on-page’ en ‘off-page’ factoren. Bij on-page factoren gaat het om de techniek, structuur en de content van de website. Denk hierbij aan bijv. het gebruik van het cms, indeling en inhoud van teksten, interne linkstructuur, correcte html en zoekwoorden en laadsnelheid van de website. Bij off-page factoren kun je denken aan de herkomst en linktekst van links vanaf andere sites en de mate van gebruik in social media. Met name social media is een zwaarwegende SEO-factor geworden. Zo hebben links, shares en likes via Google+, Twitter en Facebook grote invloed op de rankings van je webpagina’s.

Mijn aanpak voor SEO:

1.    0-meting
Inzicht in de focus zoekwoorden waarop de site gevonden moet worden en welke pagina’s welke posities hebben in Google.
2.    Zoekwoorden-analyse
Gekeken wordt welke zoekwoorden/-termen het grootste zoekvolume hebben en daarmee het interessants zijn om op te focussen.
3.    SEO-verbeterplan
Concrete aanbevelingen van aanpassingen op de site middels een beknopt document. Indien gewenst en mogelijk kan ik na akkoord de wijzigingen direct doorvoeren, zodat de doorlooptijd zo kort mogelijk blijft en aanbevelingen op de juiste manier worden doorgevoerd.
4.    Dashboard inrichten
Om de resultaten te kunnen monitoren wordt een dashboard ingericht met de belangrijkste KPI’s

Uiteraard ligt bovenstaande aanpak niet vast en kan er afgeweken worden naar gelang de behoefte.

Klinkt dit goed en wil je ook dat je website wordt verbeterd voor zoekmachines als Google?

Neem vrijblijvend contact op ->