Maak je doelgroepen aan in Google Analytics 4 (GA4) en/of gebruik je advertentiepersonalisatie- en remarketingfuncties in bijvoorbeeld Google Ads? Lees dan verder wat je deze maand moet doen om dit te blijven gebruiken. Google heeft vorige maand aangekondigd dat ze de regels aanscherpen om te voldoen aan hun ‘Google EU Gebruikers Toestemming beleid’. Het komt hierop neer: je moet vanaf volgende maand als website-eigenaar en adverteerder ‘verifieerbare toestemmingssignalen’ naar Google sturen. Dit betekent dat als je het bijhouden van conversies en het targeten van doelgroepen in Google diensten zoals Google Analytics 4 en Google Ads niet wil verliezen, dat je dan moet zorgen dat je een gecertificeerd Consent Management Platform (CMP) hebt dat werkt met Google Consent Mode V2. Deze update moet je doorvoeren vóór maart 2024. In dit artikel lees je wat dit betekent en wat je moet doen om Google Consent Mode V2 te implementeren.
Wat is de Google Consent Mode?
Google Consent Mode is een slimme tool die websites helpt om te gaan met privacyregels. Het geeft toestemmingen van je gebruikers door aan Google. Het werkt met een CMP, zoals je cookiebanner. Google Consent Mode pakt de keuzes van gebruikers uit jouw banner. In Google Tag Manager (GTM) past het direct de werking van Analytics, Ads, en andere tags aan.
Kortom, als iemand niet wil dat zijn data wordt gebruikt voor advertenties, respecteert de website dit automatisch. En dit terwijl de website nog steeds nuttige informatie verzamelt, maar op een manier die veilig is en aan de privacyregels van o.a. de AVG (Algemene Verordening Persoonsgegevens) voldoet.
Waarom moeten we nu Google Consent Mode V2 instellen?
Sinds november 2022 is de Digital Markets Act (DMA) van kracht. Hierin wordt de verantwoordelijkheid voor het verkrijgen van toestemming van websitebezoekers gelegd bij de ‘gatekeepers’, zoals Google, Microsoft en Meta. Het komt er op neer dat ze er voor moeten zorgen dat ze deze toestemming hebben voordat ze de advertentiegegevens mogen verwerken. Dit moet vanaf maart 2024 door deze techgiganten geregeld zijn.
Dat is de reden dat Google de Consent Mode moest wijzigen en dat je nu vanaf volgende maand verplicht bent de Google Consent Mode V2 te installeren. Anders kun je geen doelgroeplijsten meer gebruiken in Google Analytics en Google Ads, en dus ook geen remarketing meer kunt doen.
Als je de functies voor het personaliseren van Google advertenties wilt blijven gebruiken, dan moet je geldige toestemming van je bezoekers verzamelen en dit door kunnen geven aan Google. Dit wordt geregeld met Google Consent Mode V2. Met deze nieuwe versie voldoe je aan de nieuwe richtlijnen voor het verzamelen informatie op basis van de toestemmingkeuzes van je bezoekers.
Wat verandert er met Google Consent Mode V2?
Er worden nu 2 extra parameters toegevoegd t.o.v. de vorige versie:
- Ad_user_data: wel/niet data sturen naar Google voor advertentie doeleinden
- Ad_personalisation: wel/niet bezoeker gaan remarketen voor advertentiepersonalisatie
Bovenstaande geldt uiteraard op basis van toestemming van de bezoeker. Als hiervoor toestemming is gegeven, blijft het mogelijk om persoonlijke data te verzamelen en hiermee campagnes te targeten op je doelgroep.
Als er door een bezoeker geen toestemming wordt gegeven voor cookies, dan stuurt Google Consent Mode signalen (‘pings’) naar de Google server. Zo krijg je toch minimale informatie over o.a. device, land, tijd en browser. Er worden dan geen cookies opgeslagen. Gebruik je Google Analytics 4? Dan vult Google ontbrekende data aan.
Dit doet Google met modellen voor conversie en gedrag waarbij gebruik wordt gemaakt van Machine Learning. Hierdoor wordt een zo volledig mogelijke schatting gemaakt van het aantal conversies dat is gedaan door dezelfde soort gebruikers op je website. Hierdoor krijg je een beter beeld van de resultaten van je campagnes en helpt het om deze te optimaliseren en budgetten beter te alloceren over de campagnes.
Hoe implementeer ik Google Consent Mode V2?
Om te beginnen heb je hiervoor een door Google gecertificeerde CMP-partner nodig die de toestemmingskeuze doorgeeft. Hiervoor kun je o.a. Cookiebot gebruiken als cookiebanner.
In Google Tag Manager gebruik je de speciale Cookiebot template, zodat je de tag kunt aanmaken om de cookiebanner op de juiste manier te configureren en te laten tonen op je website. Binnen deze tag geef je o.a. aan dat je de Consent Mode activeert en dat is automatisch Google Consent Mode V2. Je dient dan wel een specifieke trigger (cookie_consent_update) aan bepaalde tags toe te voegen en zorgen dat deze bij de juiste toestemming wel/niet worden afgevuurd.
Heb je nog geen Google certified Consent Management Platform (CMP)?
Dan raad ik Cookiebot aan, omdat het aan alle eisen voldoet en zeer gebruiksvriendelijk is.
Zelf ben ik Reseller Partner van Cookiebot en kan ik je helpen bij het installeren van de Google Consent Mode V2.
Hierdoor blijf je doelgroepen in GA4 en personalisatie- en remarketingfuncties in Google Ads gebruiken.
Als je een kleine website hebt tot 50 pagina’s, dan is het account bij Cookiebot gratis.
Daarna is er een staffel naar het aantal pagina’s:
- Tot 350 pagina’s : € 12,- per maand
- Tot 3500 pagina’s: € 28,- per maand
- Boven de 3500 pagina’s: € 49,- per maand
Dit zijn de prijzen vanaf 1 maart 2024 (in februari gelden dezelfde prijzen maar dan bij 500 resp 5000 pagina’s).
Wil je je aanmelden voor Cookiebot en de eerste 14 dagen gratis uitproberen? Meld je dan aan via onderstaande button:
Hulp bij installeren Google Consent Mode V2 en Cookiebot?
Wil je dat ik je help bij het installeren van Cookiebot met de Google Consent Mode V2?
Neem dan contact met me op: