De nieuwe versie Google Analytics 4 (GA4) is gebaseerd op een event-based datamodel. Dit betekent dat alle interacties op de website worden gemeten als een gebeurtenis. Denk hierbij aan paginaweergaven, het starten van een sessie (bezoek), maar ook het bekijken van een video en een transactie. In Universal Analytics waren dit verschillende hittypes, in GA4 zijn dit dezelfde hittypes, namelijk gebeurtenissen en dit vereist een andere setup. In dit artikel van de serie #GA4tips lees je hoe je de gebeurtenissen aanmaakt/meet in GA4 en wat de parameters zijn die aan deze gebeurtenissen gekoppeld zijn. Google besloot om alles in gebeurtenissen te meten omdat de verschillende hittypes niet te combineren zijn met de gebeurtenissen die in de app plaats vinden. Nu alles in GA4 in gebeurtenissen worden gemeten zijn metingen cross platform dus ook mogelijk, wat in Universal Analytics niet kan. Nu is het bijvoorbeeld mogelijk de customer journey te zien van iemand die begint in de app en vanuit de app door klikt naar de website. Meer over de verschillen en wat GA4 is kun je lezen in #GA4tips: Google Analytics 4: wat is deze nieuwe Google Analytics? Veel gebeurtenissen worden in GA4 automatisch gemeten Het grote voordeel is dat GA4 veel gebeurtenissen automatisch meet. De gebeurtenissen zijn onderverdeeld in 4 categorieën: 1. Automatische meting: Dit zijn de standaard gebeurtenissen die automatisch gemeten worden. Vergelijkbaar met de interacties die met de standaard analyticscode al in Universal Analytics worden gemeten, zoals paginaweergaven en paginatitel. 2. Verbeterde meting: Dit is het grote verschil met Universal Analytics. Gebeurtenissen als downloads, video bekijken, 90% scrolldiepte, zoeken op website en uitgaande klikken worden automatisch gemeten. Wat betreft video gaat dit alleen op voor embedded video’s van YouTube op je website. Gebruik je bijvoorbeeld Vimeo als videoplayer dan zul je dit met Google Tag Manager (GTM) meetbaar moeten maken. Maar zelfs embedded video’s van YouTube gaan niet altijd automatisch goed en zul je met GTM alsnog moeten instellen. Ook het zoeken op je eigen website gaat niet altijd automatisch goed. Alleen als de zoekterm in de url van je website komt achter een van de parameter s, q, search, query of keyword staat, wordt het automatisch gemeten. Heb je een andere parameter, dan kun je dat bij de instellingen van GA4 toevoegen. Heb je geen parameter in de url, dan is het afhankelijk van de bouw van je website wat je moet doen om dit via GTM meetbaar te maken. Ik ga hier niet te diep op in, maar wil je meer weten over deze Verbeterde meting, lees dan het artikel #GA4tips: de top 10 instellingen om door te voeren in Google Analytics 4. 3. Aanbevolen gebeurtenissen Dit is een lijst van namen van gebeurtenissen die Google voorstelt om te gebruiken. Dit is doet Google zodat ze het algoritme zo goed mogelijk kunnen voeden, waardoor je als gebruiker zo veel mogelijk informatie krijgt in je rapporten en toekomstige functies en integraties kunt gebruiken wanneer deze beschikbaar komen. Wil je weten welke gebeurtenissen dit zijn? Bekijk dan deze lijst van de aanbevolen gebeurtenissen 4. Aangepaste gebeurtenissen Wil je nu een interactie op je website als een gebeurtenis meten en deze gebeurtenis valt niet onder een van de bovenstaande, dan maak je een aangepaste gebeurtenis aan. Dit zijn simpelweg gebeurtenissen waarvan je zelf de naam bepaalt en welke parameters voor extra informatie er aan worden gehangen. In dit artikel ga ik juist verder inzoomen hoe je een aangepaste gebeurtenis maakt en hoe je een bestaande gebeurtenis in Universal Analytics kopieert naar GA4. Wat zijn de parameters in GA4? Extra informatie over een gebeurtenis stuur je via een parameter. Ook bij de parameters heb je verschillende types: 1. Automatisch gemeten parameters Hier hoef je dus niets voor te doen, deze worden automatisch met bepaalde gebeurtenissen mee gestuurd. Denk hierbij aan o.a. pagina-url (page_location), paginatitel (page_title), verwijzende pagina (page_referrer) en taal (language). 2. Gebruikersparameters (user properties genaamd): Dit zijn parameters die op gebruikerniveau zichtbaar zijn. Denk hierbij aan leeftijdscategorie, land, interesses etc. 3. Aangepaste parameters: Dit zijn de parameters die je, de naam zegt het al, zelf aanpast. Deze kun je dus zelf verzinnen, afhankelijk van de informatie die je mee wilt sturen. Concreet voorbeeld is bij de gebeurtenis klik op een button, dat de aangepaste parameter die je dan wilt mee sturen is buttontekst. Anders weet je alleen dat er op een button is geklikt, maar niet op welke button. Met de parameter ‘buttontekst’ stuur je deze informatie wel naar GA4. Hoe weet ik welke gebeurtenissen ik moet meten in Google Analytics 4? Nu je met een schone lei begint is dit natuurlijk ook hét moment om te kijken welke gebeurtenissen je nu écht wilt doormeten. Dit om te voorkomen dat je zo meteen ontzettend veel data hebt waar je niets mee doet. Een handig model wat ik hierbij gebruik is het See-Think-Do-Care model van Google. Dit model heeft namelijk dezelfde opbouw als de structuur van de belangrijkste rapporten in GA4. Per fase stel je businessvragen op en vervolgens kijk je wat je moet meten om antwoord te kunnen geven op deze vragen. Van daaruit bepaal je dan de KPI’s. In #GA4tips: waar moet ik op letten als ik ga overstappen van Universal Analytics naar Google Analytics 4? heb ik dit stappenplan verder beschreven. Ook komt het bepalen van de KPI’s, prioriteiten hieraan geven en hoe je een meetplan opstelt uitgebreid terug in de Praktijkgerichte E-Learning Google Analytics 4. Kopieer de doelen uit Universal Analytics! Voordat je begint met het aanmaken van gebeurtenissen in GA4 kun je het beste eerst beginnen met het kopiëren van doelen uit Universal Analytics (UA). Maar wacht even, je kunt toch niets overnemen van UA? Voor het grootste deel klopt dat. Je kunt geen ‘gegevens’ overzetten van UA naar GA4. Specifieke instellingen wel en het kopiëren van doelen is hier een van. Hoe je dit doet heb ik beschreven in het artikel conversies instellen in Google Analytics 4. Hoe kopieer ik een gebeurtenis van Universal Analytics naar GA4? Stel je hebt al een aantal gebeurtenissen