Uncategorized

Actie vereist installeer Google Consent Mode V2

Actie vereist: implementeer Google Consent Mode V2 vóór maart 2024 om Google Ads te blijven gebruiken en het maximale uit Google Analytics 4 te halen

Maak je doelgroepen aan in Google Analytics 4 (GA4) en/of gebruik je advertentiepersonalisatie- en remarketingfuncties in bijvoorbeeld Google Ads? Lees dan verder wat je deze maand moet doen om dit te blijven gebruiken. Google heeft vorige maand aangekondigd dat ze de regels aanscherpen om te voldoen aan hun ‘Google EU Gebruikers Toestemming beleid’. Het komt hierop neer: je moet vanaf volgende maand als website-eigenaar en adverteerder ‘verifieerbare toestemmingssignalen’ naar Google sturen. Dit betekent dat als je het bijhouden van conversies en het targeten van doelgroepen in Google diensten zoals Google Analytics 4 en Google Ads niet wil verliezen, dat je dan moet zorgen dat je een gecertificeerd Consent Management Platform (CMP) hebt dat werkt met Google Consent Mode V2. Deze update moet je doorvoeren vóór maart 2024. In dit artikel lees je wat dit betekent en wat je moet doen om Google Consent Mode V2 te implementeren. Wat is de Google Consent Mode? Google Consent Mode is een slimme tool die websites helpt om te gaan met privacyregels. Het geeft toestemmingen van je gebruikers door aan Google. Het werkt met een CMP, zoals je cookiebanner. Google Consent Mode pakt de keuzes van gebruikers uit jouw banner. In Google Tag Manager (GTM) past het direct de werking van Analytics, Ads, en andere tags aan. Kortom, als iemand niet wil dat zijn data wordt gebruikt voor advertenties, respecteert de website dit automatisch. En dit terwijl de website nog steeds nuttige informatie verzamelt, maar op een manier die veilig is en aan de privacyregels van o.a. de AVG (Algemene Verordening Persoonsgegevens) voldoet. Waarom moeten we nu Google Consent Mode V2 instellen? Sinds november 2022 is de Digital Markets Act (DMA) van kracht. Hierin wordt de verantwoordelijkheid voor het verkrijgen van toestemming van websitebezoekers gelegd bij de ‘gatekeepers’, zoals Google, Microsoft en Meta. Het komt er op neer dat ze er voor moeten zorgen dat ze deze toestemming hebben voordat ze de advertentiegegevens mogen verwerken. Dit moet vanaf maart 2024 door deze techgiganten geregeld zijn. Dat is de reden dat Google de Consent Mode moest wijzigen en dat je nu vanaf volgende maand verplicht bent de Google Consent Mode V2 te installeren. Anders kun je geen doelgroeplijsten meer gebruiken in Google Analytics en Google Ads, en dus ook geen remarketing meer kunt doen. Als je de functies voor het personaliseren van Google advertenties wilt blijven gebruiken, dan moet je geldige toestemming van je bezoekers verzamelen en dit door kunnen geven aan Google. Dit wordt geregeld met Google Consent Mode V2.  Met deze nieuwe versie voldoe je aan de nieuwe richtlijnen voor het verzamelen informatie op basis van de toestemmingkeuzes van je bezoekers. Wat verandert er met Google Consent Mode V2? Er worden nu 2 extra parameters toegevoegd t.o.v. de vorige versie: Ad_user_data: wel/niet data sturen naar Google voor advertentie doeleinden Ad_personalisation: wel/niet bezoeker gaan remarketen voor advertentiepersonalisatie Bovenstaande geldt uiteraard op basis van toestemming van de bezoeker. Als hiervoor toestemming is gegeven, blijft het mogelijk om persoonlijke data te verzamelen en hiermee campagnes te targeten op je doelgroep. Als er door een bezoeker geen toestemming wordt gegeven voor cookies, dan stuurt Google  Consent Mode signalen (‘pings’) naar de Google server. Zo krijg je toch minimale informatie over o.a. device, land, tijd en browser. Er worden dan geen cookies opgeslagen. Gebruik je Google Analytics 4? Dan vult Google ontbrekende data aan. Dit doet Google met modellen voor conversie en gedrag waarbij gebruik wordt gemaakt van Machine Learning. Hierdoor wordt een zo volledig mogelijke schatting gemaakt van het aantal conversies dat is gedaan door dezelfde soort gebruikers op je website. Hierdoor krijg je een beter beeld van de resultaten van je campagnes en helpt het om deze te optimaliseren en budgetten beter te alloceren over de campagnes. Hoe implementeer ik Google Consent Mode V2? Om te beginnen heb je hiervoor een door Google gecertificeerde CMP-partner nodig die de toestemmingskeuze doorgeeft. Hiervoor kun je o.a. Cookiebot gebruiken als cookiebanner. In Google Tag Manager gebruik je de speciale Cookiebot template, zodat je de tag kunt aanmaken om de cookiebanner op de juiste manier te configureren en te laten tonen op je website. Binnen deze tag geef je o.a. aan dat je de Consent Mode activeert en dat is automatisch Google Consent Mode V2. Je dient dan wel een specifieke trigger (cookie_consent_update) aan bepaalde tags toe te voegen en zorgen dat deze bij de juiste toestemming wel/niet worden afgevuurd. Heb je nog geen Google certified Consent Management Platform (CMP)? Dan raad ik Cookiebot aan, omdat het aan alle eisen voldoet en zeer gebruiksvriendelijk is. Zelf ben ik Reseller Partner van Cookiebot en kan ik je helpen bij het installeren van de Google Consent Mode V2. Hierdoor blijf  je doelgroepen in GA4 en personalisatie- en remarketingfuncties in Google Ads gebruiken. Als je een kleine website hebt tot 50 pagina’s, dan is het account bij Cookiebot gratis. Daarna is er een staffel naar het aantal pagina’s: Tot 350 pagina’s : € 12,- per maand Tot 3500 pagina’s: € 28,- per maand Boven de 3500 pagina’s: € 49,- per maand Dit zijn de prijzen vanaf 1 maart 2024 (in februari gelden dezelfde prijzen maar dan bij 500 resp 5000 pagina’s). Wil je je aanmelden voor Cookiebot en de eerste 14 dagen gratis uitproberen? Meld je dan aan via onderstaande button: Ja, ik wil Cookiebot 14 dagen gratis uitproberen Hulp bij installeren Google Consent Mode V2 en Cookiebot? Wil je dat ik je help bij het installeren van Cookiebot met de Google Consent Mode V2? Neem dan contact met me op:

Actie vereist: implementeer Google Consent Mode V2 vóór maart 2024 om Google Ads te blijven gebruiken en het maximale uit Google Analytics 4 te halen Meer lezen »

#GA4tips Met deze nieuwe updates wordt het tijd om nu over te stappen naar Google Analytics 4

#GA4tips: Met deze nieuwe updates wordt het tijd om nu over te stappen naar Google Analytics 4

Over nog geen 5 maanden is het zover: dan stopt de gratis versie van Google Analytics, ook wel bekend als Universal Analytics (UA). Vanaf 1 juli 2023 komt er geen nieuwe data binnen komen in je Universal Analytics account en moet je overgestapt zijn naar Google Analytics 4 (GA4). Denk nu niet dat je nog wel even de tijd hebt. Het probleem is dat je de historische data verliest omdat je de data niet kan overzetten van Universal Analytics naar GA4. En na 1 juli 2023 kun je nog wel tot 1 januari 2024 kijken in UA, maar in de tweede helft van dit jaar zul je daar dus géén data meer in verzamelen. Daarom is het belangrijk om nu ook te beginnen met het verzamelen van je webstatistieken in GA4. En ja, je kunt data verzamelen in zowel UA als in GA4 en deze dus parallel laten lopen. In dit artikel lees je meer over de mogelijkheden van GA4 en wat de nieuwste updates zijn. Vorig jaar in maart schreef ik al over #GA4tips: Universal Analytics stopt, nu is de tijd om te starten met Google Analytics 4! Voor veel mensen leek het toen nog te ver weg en ik merk ook bij veel bedrijven dat ze er nog niet mee bezig zijn. Of dat ze al wel data in GA4 verzamelen, maar voorlopig nog liever in Universal Analytics blijven werken. Dit is toch een stuk vertrouwder en ook vele systemen, denk bijvoorbeeld aan Google Ads en het dashboard in Looker Studio (voorheen DataStudio) zijn gekoppeld aan Universal Analytics. Bovendien ziet GA4 er net iets anders uit en wordt de data ook op een andere manier verzameld. Zorg gelijk voor de juiste instellingen in GA4 Toch wordt het nu echt zaak om in ieder geval te zorgen dat je GA4 goed instelt en dat je gaat wennen aan de nieuwe interface. Met alleen ‘GA4 aan zetten’ ben je er niet. Je zult namelijk ook de juiste instellingen moeten doorvoeren, gebeurtenissen en parameters instellen en conversies (doelen) aanmaken. Anders kun je de data niet vergelijken met die in Universal Analytics en verzamel je niet de juiste gegevens. Bovendien, hoe langer je nu wacht met deze instellingen, des te korter wordt de periode dat je terug kan kijken in je data. Zeker als je producten of diensten hebt die seizoensgebonden zijn wil je het liefste terug kunnen kijken naar dezelfde periode een jaar geleden, zodat je een goede vergelijking kan maken. Daarom het advies: start nu zo snel mogelijk met het doorvoeren van de juiste instellingen van GA4 en ga wennen aan deze nieuwe versie! Nieuwste updates in Google Analytics 4 Google heeft uiteraard niet stil gezeten de afgelopen maanden. Dit is een aantal van de nieuwste updates van GA4: Datum voor GA 360 is uitgesteld In het geval je de betaalde versie hebt, dus Google Analytics 360, dan is er goed nieuws. In eerste instantie zou deze betaalde versie Universal Analytics stoppen op 1 oktober 2023. Google heeft nu aangekondigd dat dit is uitgesteld naar 1 juli 2024. Let op: dit geldt dus alleen als je de betaalde versie hebt, dus GA 360. Voor het grootste deel van de bedrijven geldt dus dat ze werken met de gratis versie van Universal Analytics en voor hen blijft de datum van 1 juli 2023 staan dat UA er mee stopt. Google wil hiermee de grote enterprises die de betaalde versie gebruiken extra voordeel bieden en meer tijd geven voor de overgang naar GA4. Diverse nieuwe dimensies en statistieken in GA4 Marketeers die al langer werken met GA4 hebben dit inmiddels al gezien. Het is de afgelopen maanden al wat completer geworden, aangezien er nog wat dimensies en statistieken ontbraken waar je vertrouwd mee was. Zo is de bouncerate terug gekomen. Nu vind ik dat zelf geen goede ontwikkeling. In GA4 zit namelijk al het betrokkenheidspercentage. Deze statistiek hoeveel mensen ‘betrokken’ zijn. Met de standaardinstelling is iemand al betrokken als je een conversie doet of een andere pagina bezoekt, maar ook als je meer dan 10 seconden op de website zit en niets doet (althans, niet een activiteit onderneemt die gemeten wordt). Deze 10 seconden kun je in de beheeromgeving overigens verhogen tot 60 seconden, aangezien iemand al snel 10 seconden op een website zit terwijl dat niet hoeft te zeggen dat deze persoon dan al echt betrokken is. Maar nu komt het: de bouncerate wordt berekend als precies het tegenovergestelde van het betrokkenheidspercentage. Dus als deze 75% is, dan is het bouncepercentage automatisch 25%. Dat betekent dat het bouncepercentage in Universal Analytics anders wordt berekend dan in GA4! Als je bijvoorbeeld 10 minuten op de website bent, geen activiteit doet en dan de website verlaat, dan is het bouncepercentage in UA 100%, maar in GA4 0% (je bent nml. langer dan 10 sec op de website en dus is het betrokkenheidspercentage 100%!). Ga je dus bouncepercentage vergelijken in GA4 met UA, dan zie je totaal verschillende dingen. Kijk daarom gewoon naar het betrokkenheidspercentage. Is bovendien ook een stuk positiever Andere dimensies en statistieken die er bij zijn gekomen zijn o.a.: pagina’s per sessie sessieduur (je had alleen nog maar gem. betrokkenheidsduur in GA4) conversiepercentage op basis van sessie (gelijk aan wat je ziet in UA) conversiepercentage op basis van gebruikers. Dit is het aantal conversies gedeeld door aantal gebruikers. Ook zijn er nieuwe e-commerce dimensies en statistieken bij gekomen die je nu in aangepaste rapporten kunt opvragen, dus in het deel ‘Ontdekken’. GA4 biedt nu een item-scoped en event-scoped versie van elke ecommerce-statistiek, zodat je de productinformatie kunt analyseren en belangrijke ecommerce-interacties afzonderlijk kunt analyseren. Het gaat om deze lijst: Item affiliation Item variant Items added to cart Items checked out Items clicked in list Items clicked in promotion Items viewed Items viewed in list Items viewed in promotion Shipping amount Shipping tier Tax amount Je kunt nu bijvoorbeeld gekochte artikelen analyseren op artikelnaam, per productcategorie of per land. Maar ook welke verzendopties het meest gebruikt worden of welke promotie het

#GA4tips: Met deze nieuwe updates wordt het tijd om nu over te stappen naar Google Analytics 4 Meer lezen »

Scroll naar boven