Van Universal Analytics naar Google Analytics 4

#GA4tips: Universal Analytics stopt, nu is de tijd om te starten met Google Analytics 4!

Google heeft eindelijk aangekondigd wanneer ze gaan stoppen met Universal Analytics, de huidige Google Analytics versie welke al sinds 2012 bestaat. Vanaf 1 juli 2023 komen er in  Universal Analytics geen nieuwe gegevens meer binnen. Gebruik je de zakelijke versie GA360, dan worden gegevens verwerkt tot 1 oktober 2023. Het wordt nu dus de hoogste tijd om te beginnen met de nieuwe versie Google Analytics 4 (GA4), welke naast de Universal Analytics de komende maanden kan blijven lopen. Maar wat zijn nu de gevolgen dat Universal Analytics gaat stoppen en hoe lang kun je nog bij de data in Universal Analytics? Waarom stopt Google met Universal Analytics? De reden van Google om met een nieuwe versie en dus ook een compleet nieuwe meetmethode te komen is dat Universal Analytics (GA3) niet meer voldeed aan alle eisen en behoeften die er in de markt zijn. Universal Analytics stamt uit 2012 en was toen nog met name gericht op desktop data. Later kwam mobile meer en meer in opkomst, alleen werd dezelfde gebruiker op desktop en mobiel niet als dezelfde gebruiker gezien. Dit komt omdat Universal Analytics de data haalt uit cookies, welke opgeslagen worden in de browser van je device.  Later werden er wel mogelijkheden toegevoegd om dit te koppelen, maar dat had de nodige beperkingen. Het was dus niet mogelijk om de hele customer journey over verschillende devices in kaart te brengen. Zoals Google zelf zegt, Google Analytics 4 geeft een ‘customer-centric measurement’ waarbij gebruik wordt gemaakt van meerdere identificatie-methoden, zoals de gebruikers-ID en of je met je Google-account bent ingelogd. Google stopt ook met opslaan IP-adressen Daarnaast speelt de privacy ook een grote rol, zeker nu Google Analytics in o.a. Oostenrijk en Frankrijk wordt verboden gezien het niet zou voldoen aan de GDPR (de internationale versie van de AVG). Dit komt omdat Google Analytics IP-adressen stuurt naar de VS, wat wordt gezien als persoonlijke data. Hoewel Universal Analytics diverse mogelijkheden aan privacyopties biedt, lijkt dit toch niet afdoende. Het zal er zeker mee te maken hebben dat Google ook heeft aangekondigd te stoppen met het opslaan van IP-adressen in de nieuwe versie Google Analytics 4. Het is alleen niet precies duidelijk wanneer dit zal zijn. Verschil Universal Analytics en Google Analytics 4 Google Analytics 4, afgekort GA4, is dan ook ontworpen met focus op privacy en om een betere ervaring te bieden aan de gebruikers. Het werkt deels nog met cookies, maar gebruikt standaard andere modellen en technieken om gebruikersgedrag crossplatform, us van app naar web, meetbaar te maken. Het is niet alleen een nieuwe update of versie, maar een compleet nieuwe meetmethode hoe het verkeer van je website en online marketing inspanningen gemeten wordt. Dit betekent dat je helemaal opnieuw moet beginnen met het verzamelen van data in deze nieuwe versie, want de gegevens kunnen niet omgezet worden. Het grootste verschil is de meetmethode. Bij GA4 is de meetmethode gebaseerd op gebeurtenissen (events). Elke interactie wordt als een gebeurtenis gemeten, waardoor GA flexibeler is en eenvoudiger aan te passen is, zeker voor het meten over meerdere platformen. In Google Analytics 4: wat is deze nieuwe Google Analytics? lees je meer over de nieuwe meetmethode. Waar moet je rekening mee houden nu Universal Analytics gaat stoppen? Wees gerust: tot 1 juli 2023 kun je Universal Analytics blijven gebruiken en komen er ook gewoon gegevens binnen (voor Analytics 360 is dit 1 oktober 2023). Maar na deze datum komen er dus géén nieuwe gegevens meer binnen.  Na 1 juli 2023 heb je nog minimaal 6 maanden toegang tot je data in Universal Analytics, alleen komt er dus na 1 juli 2023 geen nieuwe data meer bij. Voor Analytics 360 begint deze 6 maanden te lopen vanaf 1 oktober 2023. In je Google Analytics interface zul je op de hoogte gehouden worden door Google wanneer je niet meer bij je gegevens in Universal Analytics kunt komen. Koppeling met Google Ads aanpassen Als je Google Ads hebt gekoppeld aan Universal Analytics, dan zullen vanaf 1 juli 2023 de gegevens vanuit Universal Analytics niet meer worden doorgestuurd naar Google Ads.  Denk hierbij aan: doelen die je hebt geïmporteerd in Google Ads, waarop je je ads optimaliseert doelgroeplijsten die je vanuit Universal Analytics naar Google ads stuurt eventuele andere sitestatistieken die je nu importeert in Google Ads Je zult dus je Google Ads moeten koppelen aan Google Analytics 4, zodat je conversiegegevens blijft zien in Google Ads. Dit is belangrijk, aangezien deze conversies worden gebruikt voor het optimaliseren van biedingen in Google Ads.  Echter, als je Google Ads koppelt met zowel Universal Analytics als met GA4, dan wil je voorkomen dat conversies in Google Ads dubbel worden gemeten. Je kunt hiervoor de Universal Analytics doelen verwijderen uit Google Ads en vervolgens de conversies uit GA4 importeren. Het nadeel van deze methode is dat je de conversiemeting vanuit Universal Analytics en GA4 in Google Ads niet kan vergelijken.  Een betere optie is dan dat je in Google Ads de conversies uit Universal Analytics gaat omzetten van primaire naar secundaire conversies. Dit doe je in Google Ads als volgt: onder Tools en instellingen klikken op Meting – Conversies  vervolgens klik op bewerken van het specifieke doel in het dropdown menu kies je dan voor Secundaire actie (alleen observeren).  Daarna zul je de conversies vanuit GA4 moeten importeren: ga bij Meting – Conversies klikken op het plus-teken van Conversie  kies voor + Nieuwe conversieactie vervolgens importeren en kies voor Google Analytics 4 -property’s  daarna op doorgaan en opslaan Conversies vanuit GA4 worden in Google Ads standaard weergegeven als primaire conversies. Het voordeel van deze laatste optie is dat je hetzelfde doel in Google Ads blijft zien, maar dat alleen het doel wat je vanuit GA4 importeert wordt meegenomen in de bodoptimalisaties binnen je campagnes. Daarnaast kun je in Google Ads zien wat de verschillen zijn tussen de conversies vanuit Universal Analytics en GA4, want die zullen er zeker zijn vanwege de verschillende meetmethode.  Houd wel in gedachte dat er geen historische gegevens vanuit GA4 worden geïmporteerd.

#GA4tips: Universal Analytics stopt, nu is de tijd om te starten met Google Analytics 4! Meer lezen »

#GA4tips: De stappen voor het instellen van een Google Analytics 4 property duidelijk uitgelegd

Google Analytics 4 is de nieuwe versie van Google Analytics sinds 20 oktober 2020. Zoals ik in mijn vorige artikel Google Analytics 4: wat is deze nieuwe Google Analytics? heb beschreven is het van groot belang om zo snel mogelijk te beginnen met het instellen van GA 4. De historische data verdwijnt en kan niet overgezet worden naar GA4, vandaar dat het verstandig is om Google Analytics 4 naast je huidige Google Analytics (Universal Analytics) te laten draaien. Hoe je GA4 moet instellen, lees je in dit artikel. Stap 1: In de beheerder omgeving ga je naar Property kolom (2e kolom) en klik bovenaan op Instelassistent voor GA4 Stap 2: Klik vervolgen op de blauwe button Aan de slag onder het kopje Ik wil een nieuwe Google Analytics 4 property maken Stap 3: In het scherm wat nu tevoorschijn komt klik je op de blauwe button Property maken Stap 4: De GA4 property is aangemaakt! Klik op de button Uw GA4-property bekijken. Stap 5: Nu moeten we zorgen dat er ook daadwerkelijk gegevens worden gestuurd van de website naar deze nieuwe GA4 property. Klik hiervoor op Taginstallatie Stap 6: Klik op het rechthoek van de gegevensstroom die je net hebt aangemaakt: Stap 7: In het deel Instructies voor het gebruik van tags heb je de keuze tussen implementatie met de algemene sitetag of Google Tag Manager (GTM). Heb je al de Google Analytics code op je website staan en gebruik je dus geen GTM, dan kies je voor de eerste optie en plaats je de code dus extra op je website: Ik kies bij voorkeur voor Google Tag Manager. Dit is een gratis tool om interacties op je website meetbaar te maken. Hieronder volgen de stappen voor het instellen van de GA4-tag in GTM. Stap 8 Ten eerste heb je de metings-ID nodig van GA4. Deze vind je rechts bovenaan. Klik op het kopieer-icoontje zodat je jouw eigen unieke metings-ID kopieert. Stap 9 Ik ga hier niet in hoe je GTM implementeert, want ik ga er van uit dat je dit al hebt gedaan. Mocht je dat nog niet hebben gedaan, dan is het natuurlijk altijd mogelijk mij hiervoor in te huren ? In GTM ga naar Tags en klik op Nieuw Stap 10: Klik op tagconfiguratie Stap 11: Kies bij Type tag voor Google Analytics: GA4-configuratie Stap 12: Plak het Metings-ID wat je gekopieerd hebt vanuit Google Analytics (stap 8). Zorg er voor dat het vinkje aan staat bij ‘een paginaweergavegebeurtenis verzneden wanneer deze configuratie wordt geladen’. Stap 13: Klik onderaan de tag op het blok Triggers en kies de trigger All Pages Stap 14: Als je de tag een duidelijke naam hebt gegeven, dan kun je de tag bewaren door te klikken op de button Opslaan Stap 15: Uiteindelijk ga je de container met deze nieuwe GA4-tag verzenden en publiceren. Super! Nadat je dit hebt gedaan, wordt het bezoek op je website ook gemeten in de Google Analytics 4 property! Hulp nodig bij Google Analytics 4? Dit is pas de basis zodat je in ieder geval zeker weet dat er nu ook data wordt gestuurd in je nieuwe GA4-property. Nu zul je verder implementatie moeten doen. In volgende blogposts ga ik dit verder beschrijven. Wil je al eerder verder aan de slag en heb je hier hulp bij nodig? Neem dan vrijblijvend contact met me op. Dit kan in de vorm van 1-op-1 coaching of een training, online of bij jou op kantoor. Of ik pak deze werkzaamheden als freelancer voor je op.

#GA4tips: De stappen voor het instellen van een Google Analytics 4 property duidelijk uitgelegd Meer lezen »

GA4 - rapporttypen Ontdekken google analytics 4

#GA4tips: Google Analytics 4: wat is deze nieuwe Google Analytics?

Google Analytics 4: wat is deze nieuwe Google Analytics? Bij velen is het al bekend, maar er zijn ook nog veel mensen die er nog niet over gehoord hebben: de nieuwe versie van Google Analytics, ook wel Google Analytics 4 (GA4) genoemd. Deze versie is op 20 oktober 2020 gelanceerd. Het is niet alleen een nieuwe update of versie, maar een compleet nieuwe meetmethode hoe het verkeer van je website en online marketing inspanningen gemeten wordt. Dit betekent dat je helemaal opnieuw moet beginnen met meten in deze nieuwe versie, want de gegevens kunnen niet omgezet worden. In dit artikel lees je wat Google Analytics 4 in houdt en wat de voordelen zijn. En ook, wat de reden is dat je nu moet overstappen. Wil je nu alvast beginnen met GA4? Lees dan De stappen voor het instellen van Google Analytics 4 duidelijk uitgelegd. Wat is de nieuwe Google Analytics? Als we kijken naar de geschiedenis van Google Analytics dan zit iedereen die Google Analytics al in 2020 had in de 3e versie van Google Analytics te werken. Deze versie heet in de volksmond ook wel Universal Analytics. Ik ga hier niet in op de verschillen die ervoor waren, aangezien dat niet meer relevant is. Om de verschillen met de nieuwe versie aan te duiden spreken we nu vaker over GA3 als we het hebben over de huidige versie (Universal Analytics) en over GA4 als het we praten over de nieuwe versie van Google Analytics. De reden van Google om met een nieuwe versie en dus ook een compleet nieuwe meetmethode te komen is dat GA3 niet meer voldeed aan alle eisen en behoeften die er in de markt zijn. Een groot nadeel was bijvoorbeeld dat je de gebruiker over alle devices niet kon volgen, wat met GA4 wel mogelijk is. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om te zien of een bezoeker je website heeft bezocht via bijvoorbeeld Google Ads, later je app heeft geïnstalleerd en vervolgens via de app een aankoop heeft gedaan. Het is niet mogelijk een dergelijke customer journey te zien in GA3. Zoals Google zelf zegt, Google Analytics 4 geeft een ‘customer-centric measurement’ waarbij gebruik wordt gemaakt van meerdere identificatie-methoden, zoals de gebruikers-ID en of je met je Google-account bent ingelogd. Wat is anders in Google Analytics 4? Het grootste verschil is de meetmethode. De basis in GA3 van het meten is de ‘hit’, wat allerlei soorten interacties op een website kan zijn: paginaweergave, transactie, specifieke gebeurtenis, etc. Hierdoor is niet alles te combineren, te meten en te analyseren. Ook gebruikt GA3 cookies waarin de gegevens van de gebruiker worden opgeslagen. Bij GA4 is de meetmethode gebaseerd op gebeurtenissen (events). Elke interactie wordt als een gebeurtenis gemeten, waardoor GA flexibeler is en eenvoudiger aan te passen is, zeker voor het meten over meerdere platformen. Uiteraard zijn er ook wat metrieken en dimensies aangepast. Zo is het bouncepercentage vervangen voor het betrokkenheidspercentage. Google heeft bepaalt dat een bezoeker op je website (of app) betrokken is, dus een bepaalde ‘engagement’ heeft getoond, als deze 10 seconden op je website/app is, of een conversie heeft gedaan of minimaal 2 pagina’s heeft bezocht. Hierdoor krijg je ook metrieken als ‘sessies met engagement per gebruiker’ en ‘gemiddelde betrokkenheidsduur’. Met GA4 is Google voorbereid dat het technologielandschap zich steeds verder evolueert. Google Analytics 4 is namelijk ontworpen zodat het zich kan aanpassen op een op een toekomst met en zonder cookies. Het maakt gebruik van een flexibelere benadering van meten en zal in de toekomst modellering omvatten om gaten op te vullen waar de gegevens mogelijk onvolledig zijn. Hoe dit er precies uit ziet is nog onduidelijk.   Er zijn minder standaardrapportages in GA4 dan in GA3. Je zult zelf meerdere rapporten zelf moeten maken om deze samen te stellen om aan je informatiebehoefte te kunnen voldoen. Dit vergt in eerste instantie wat tijd, maar daarna zul je er veel plezier aan beleven. Er is een aantal verschillende rapporttypen waar je uit kunt kiezen in het onderdeel ‘Ontdekken’. Dat zijn: Vrij, wat in principe een tabel is Trechterverkenning Padverkenning Segmentoverlap Gebruiksanalyse Cohortverkenning Levensduur gebruiker Over bovenstaande rapporttypen volgen nog blogartikelen, zodat ik per type uitgebreidere beschrijvingen kan maken om het voor jou te verduidelijken. Wat zijn de voordelen van Google Analytics 4? Hieronder een aantal voordelen van GA4: Gecombineerde web- en apprapportage: GA4 biedt een completer beeld van de customer journey van een gebruiker. Zeker als je als bedrijf zowel een website als een app hebt: GA4 maakt het mogelijk om over meerdere platformen te meten en dus de gebruiker te volgen. Cross device: Op basis van het Google-account van een gebruiker kan Google de sessies op mobiel en op web als 1 gebruiker zien. Dat betekent dat als jij vandaag met je mobiel dit blogartikel leest en morgen met je laptop weer naar deze website gaat, dat ik in GA4 zie dat je dezelfde persoon bent van deze 2 sessies. In GA3 zie je dat als 2 gebruikers. Machine learning tool: Door het toepassen van Google’s advanced machine learning models kan GA4 automatisch trends in jouw data signaleren. Bijvoorbeeld als er meer vraag komt naar een bepaald product op basis van gebruikersgedrag, zodat je hierop kunt anticiperen. GA4 kan ook de churnkans berekenen, zodat je efficiënter kunt investeren in het behouden van klanten wanneer je bijvoorbeeld weinig marketingbudget meer hebt. Ook zal Google nieuwe voorspellende statistieken toevoegen, bijvoorbeeld de potentiële inkomsten die je van een bepaald segment klanten kunt verdienen, zodat je hier doelgroepen van kunt maken en deze vervolgens via Google Ads kunt benaderen. Aanmaken doelgroepen Het aanmaken van doelgroepen in Google Analytics 4 gaat een stuk eenvoudiger en zoals hierboven beschreven ben je flexibeler in het aanmaken van nieuwe doelgroepen met meer mogelijkheden. Gratis integratie met Big Query Voor de data-analisten is het een groot voordeel dat de ruwe data van GA4 met een gratis directe integratie in Big Query is te zetten, zodat vanuit hier diepere analyses op losgelaten kunnen worden. Uitgebreide analyse mogelijkheden Door het eventdata

#GA4tips: Google Analytics 4: wat is deze nieuwe Google Analytics? Meer lezen »

groove marketing automation system

Groovefunnels review 2022: hét complete All-In-One Digital Automation systeem

Tegenwoordig moet elk bedrijf dat wil floreren online gaan. Met zoveel wat in de wereld gaande is die voor altijd van invloed zullen zijn op de manier waarop mensen leven en zaken doen, is online gaan niet langer zomaar een optie. Het is een noodzaak voor succes en overleving. Je hebt echter wel  de juiste tools nodig om je bedrijf online optimaal te runnen. GrooveFunnels is hiervoor het ultieme systeem. Het is een volledig geïntegreerde All-In-One Marketing Automation Platform & CRM, wat geschikt is voor zowel kleine ondernemers en MKB als grote bedrijven. Als je niet vast wil zitten aan maandelijkse licentiekosten, dan kun je je aanmelden voor de gratis versie!  Natuurlijk zijn er al vele tools beschikbaar die elk bedrijf kan gebruiken om hun hele bedrijf en processen digitaal te runnen. Elke onderzoek zal je echter laten zien dat de meeste van deze producten duur en gecompliceerd zijn en beperkte aanpassingsmogelijkheden bieden. Dit betekent dat je niet alleen tools moet blijven toevoegen terwijl je groeit, maar ze integreren ook niet altijd makkelijk met elkaar en zijn zeker niet geschikt voor alle bedrijfseigenaren, vooral degenen die minder technisch onderlegd zijn en misschien zelfs een beperkt budget hebben. Wie kan het zich veroorloven om duizenden Euro’s per maand te investeren in een heleboel gecompliceerde tools en vervolgens werknemers in te huren om ze te onderhouden? Of werk dag en nacht om het allemaal zelf te doen? Wat is Groove? In dit artikel wil ik je dan ook kennis laten maken met mijn nieuwste ontdekking: Groove.cm. Het is verreweg de beste manier die ik heb gevonden om websites en verkooptrechters te bouwen en digitale producten online te verkopen. Groove bevat alles wat je nodig hebt om producten en diensten online te verkopen, op één plek zonder de complexiteit en het dure prijskaartje. En het mooiste is: ze hebben een gratis en betaalde versie. En nee… de gratis versie is niet een proefperiode waarna je verplicht bent een betaalde variant te nemen. Nee, je kunt je aanmelden voor de gratis versie zodat je zelf kunt ontdekken wat het platform kan en hoe het jouw bedrijf verder kan groeien, zolang je wilt. De mede-oprichter van Groove, Mike Filsaime, is een topexpert op het gebied van internetmarketing en heeft al zijn ervaring en expertise gestoken in het creëren van een van de beste alles-in-één marketingtools die ik ooit heb gezien. Ik heb me aangemeld voor een account om te zien wat dit systeem allemaal kan. Groove bestaat uit diverse online tools met elk hun eigen kenmerken en functionaliteiten: Met de levenslange gratis versie heb je al toegang tot deze tools: GroovePages: dit is een drag-and-drop systeem, wat het uiterst gebruiksvriendelijk maakt en je snel een pagina kunt opbouwen wat bestaat uit diverse elementen. Hier heb je geen technische kennis voor nodig en je hebt keuze uit vele verschillende templates. GrooveSell: dit is het deel waarin je producten verkoopt en een affiliatesysteem kunt opbouwen GrooveAffiliate Marketing: hiermee zet je je eigen affiliateprogramma op en kun je anderen jouw producten en diensten laten promoten.  Met GrooveFunnels bouw je landingspagina’s en funnels waarbij je eenvoudig upsells kunt aanmaken. Met GrooveMail kun je mailings geautomatiseerd versturen. Je kunt e-mailcampagnes opzetten met opvolgende flows van mails, gepersonaliseerde content toevoegen en segmentatie in e-maillijsten toevoegen. GrooveMember is het onderdeel waarmee je klanten kunt laten inloggen in hun eigen omgeving waarin ze de producten/diensten zien die ze hebben aangeschaft. Je creëert hiermee dus je eigen ledenomgeving. In GrooveVideo host je je eigen video’s en kun je verschillende elementen  aan je video toevoegen. Deze video’s kun je volledig integreren in je webpagina’s en mailings en automatiseren op basis van gebruikersgedrag. Wat super is dat je gebruikers waarvan het e-mailadres bekend is een mail kunt sturen als ze een video tot een bepaalde mate bekeken hebben om ze te stimuleren de video uit te kijken. Bij de gratis versie kun je tot 15 video’s live zetten. Wil je meer, dan moet je upgraden. GrooveDesk: geïntegreerde helpdesk software (release dec 2021), wat vergelijkbaar is met Zendesk. Hiermee heeft je eigen klantenservice team een tool in handen om je klanten zo goed mogelijk te woord te staan met alle info op het scherm die nodig is om een supportticket af te handelen. Met GrooveBlog maak je heel snel en eenvoudig blogartikelen aan en creëer je in mum van tijd een blogsectie op je website. Met GrooveSurvey is een geïntegreerde online survey tool waarmee je kwalitatieve onderzoek kan doen op je eigen website en waarmee je waardevolle inzichten krijgt hoe je je online activiteiten nog verder kunt verbeteren. Met GrooveWebinar  heb je de mogelijkheid om professioneel uitziende webinars te maken. Met GrooveWebinar Automated kun je deze webinars geautomatiseerd inzetten en met GrooveStream voor live-streams. Uiteraard zijn deze volledig geïntegreerd met bijv GroovePages. In GrooveKart kun je eenvoudig producten verkopen van sites als AliExpress of van printstores (denk aan t-shirts, mokken). Met diverse online platformen zijn er integraties met GrooveKart, zodat je zelf geen voorraden hebt maar de bestelling automatisch doorzet naar het online platform die de afhandeling doet. GrooveSDK geeft je toegang tot multi-vender App Store en marketplaces. Met GrooveProof kun je laten zien welke andere gebruikers de software op dat moment hebben aangeschaft, wat het vertrouwen bij je bezoekers verhoogd.  Het verschil met de betaalde versie ligt met name in de mogelijkheden binnen de diverse Groove Apps. Zo kun je bij GrooveMail max 500 contacten invoeren t.o.v. 5.000 bij de Starter licentie en max. 5000 mails per maand versturen, terwijl dit bij Starter licentie 25.000 mails is en bij de Pro versie onbeperkt is.  Groove heeft alles in zich wat je nodig hebt voor het runnen van een online bedrijf En weet je wat? Ik kan je vertellen dat deze 100% gratis tool perfect in staat is om je hele bedrijf te runnen, misschien zelfs beter dan sommige van de dure, gecompliceerde tools die er zijn. Van wat ik tot nu toe heb gezien, bevat Groove echt alles wat je nodig hebt om een online bedrijf te

Groovefunnels review 2022: hét complete All-In-One Digital Automation systeem Meer lezen »

Scroll naar boven