#GA4tips: dé top 10 instellingen om door te voeren in Google Analytics 4

In mijn vorige artikel beschreef ik waar je op moet letten als je gaat overstappen van Universal Analytics naar Google Analytics 4. Daarbij ging het om het neerzetten van een goede basis van je Analytics zodat je weet wat je moet doormeten. Verder heb ik ook beschreven hoe je een GA4 property aan maakt en hoe je doelen uit Universal Analytics op een eenvoudige manier kunt migreren naar GA4. In dit artikel lees je over de top 10 instellingen die je moet doorvoeren in GA4, zodat je de juiste data verzameld en hierdoor op betrouwbare data gaat sturen.

De instellingen die ik hieronder beschrijf vind je allemaal in de beheerderomgeving in de Propertykolom.

We beginnen eerst bij…

1.   Property-instellingen

Dit is vrij eenvoudig. Onder property – property-instellingen zorg je voor het volgende:

  • Geef een duidelijke naam voor je property. Aangezien je eerst ook nog een Universal Analytics property hebt aan staan (en misschien wel meerdere) is het raadzaam om deze nieuwe property te beginnen met GA4 en daarna de naam van je website te benoemen. Heb je meerdere properties die je moet overzetten, dan zorg je op deze manier ervoor dat alle GA4-properties onder elkaar staan.
  • Branchecategorie: is niet echt noodzakelijk voor je eigen dataset op dit moment. Op het moment dat er benchmarkgegevens worden getoond in GA4, dan is het wel handig dat je hier de juiste branche aangeeft.
  • De tijdzone zet je op Nederland-tijd
  • Valuta in Euro

property-instellingen GA4

Instellingen onder ‘Gegevensstreams

Hierin vind je o.a.

  • Het instellen van het zoeken op je website (intern zoeken)
  • Intern verkeer definiëren voor het instellen van filters
  • Een lijst met ongewenste verwijzingen maken voor o.a. de domeinen van betaalproviders
  • Tijd voor sessie en betrokkenheid instellen
  • Uw domeinen configureren voor het instellen van het meten over meerdere hoofddomeinen

2.   Het instellen van het zoeken op je website

Ook wel internal search, intern zoeken genaamd. Oftewel, als mensen op je website komen en je biedt op je website een zoekbalk aan dat mensen binnen je site kunnen zoeken. De zoektermen die hier worden ingetypt kun je terug zien in je GA4-rapporten. In principe wordt dit automatisch gedaan, maar het is altijd goed dit nog even te checken of het goed staat.

Open daarvoor een nieuwe tab en ga naar je eigen website. Doe vervolgens een zoekopdracht en kijk welke parameter vóór je zoekterm staat in de url. Dit is bijvoorbeeld wat ik zie als ik op www.web-expertise.nl zoek naar ‘e-learning Google Analytics 4′:intern zoeken parameter in url

Je ziet dat er een parameter verschijnt: ‘s’. En daar achter staat de zoekterm die ik heb ingevoerd.

In GA4 onder ‘Gegevensstreams’ en doorklikken op de stroom die er staat van je website, klik je rechts op het tandwieltje van het deel ‘Verbeterde meting’.

intern zoeken tandwieltje klikken bij verbeterde meting

Bij Zoeken op de site klik je op ‘Geavanceerde instellingen tonen’ en in het veld onder ‘Queryparameter voor zoekterm’ zorg je er voor dat jouw queryparameter daar genoemd wordt. In mijn geval is dat de ‘s’ . Ik zie dat deze er al staat, dus voor mij staat het al goed.

intern zoeken parameter invoeren

Dit werkt uiteraard alleen als je website zo gebouwd is dat er in de url een aparte parameter verschijnt vóór je zoekterm.

 

Overigens als het goed is heb je hier bij de Verbeterde meting alle andere gebeurtenissen ook op ‘aan’ staan.

3.   Intern verkeer definiëren voor het instellen van filters

Je hebt in GA4 niet de mogelijkheid om verschillende weergaven te maken, zoals je dat wel kunt in Universal Analytics. Wat je wel kunt doen is het intern verkeer en verkeer van je bijvoorbeeld je webbureau uit je gegevens filteren door het instellen van een filter.

Ga naar ‘Taginstellingen instellen’, klik op ‘Alles tonen’ en daarna op ‘Intern verkeer definiëren’. Klik op de button ‘Maken’ en het spreekt voor zich wat je bij de velden moet invullen. Het traffic-type laat je op ‘internal’ staan.

GA4 intern verkeer uitfilteren

Filters krijgen standaard de status ‘testen’. Deze kun je op ‘actief’ zetten onder ‘gegevensinstellingen – gegevensfilters’. Wanneer het filter op ‘actief’ staat, wordt het verkeer op basis van dit filter daadwerkelijk tegen gehouden.

4.   Een lijst met ongewenste verwijzingen maken voor o.a. de domeinen van betaalproviders

In het geval dat er online betalingen op je website plaats vinden, wordt de bezoeker bij het afrekenen van het product in de checkout naar een betaalprovider geleidt om hier de betaling uit te voeren. Hiermee gaat de bezoeker van jouw website naar het domein van de betaalprovider, waardoor normaal gesproken de sessie op jouw website van deze bezoeker eindigt. Na de betaling komt de bezoeker weer terug op jouw website, namelijk de bedanktpagina. Als je GA4 niet goed instelt, zul je zien dat de betaalprovider dan de conversie krijgt toegewezen in de rapporten, aangezien deze als laatste kanaal was voordat de bezoeker op de bedanktpagina komt. Met als gevolg dat je niet weet via welke campagne deze bezoeker kwam, waardoor het optimaliseren van de campagnes niet meer gaat aangezien er geen conversies meer worden toegewezen aan de campagne. Dit wil je natuurlijk altijd voorkomen, toch?

Ga hiervoor naar ‘Taginstellingen instellen’, klik op ‘Alles tonen’ en daarna op ‘Een lijst met ongewenste verwijzingen maken’.

Hierin zet je vervolgens alle betaalproviders waar je mee te maken hebt bij de online betalingen op je website.

ongewenste verwijzingen

In de screenshot zie je een aantal staan, maar hier moeten alle domeinen van de betaalproviders staan die van toepassing zijn.

5.   Tijd voor sessie en betrokkenheid instellen

De sessietijd staat standaard op 30 minuten en dat is op zich goed. Je kunt je afvragen waarom je een sessie na 30 minuten inactiviteit laat beëindigen? Als iemand op je website is, gaat met lunchpauze en laat de website open staan en komt na ruim 30 minuten terug, dan zou een nieuwe sessie starten. Maar waarom zou je dat willen?

Deze sessietijd is ook niet handig als je video’s op je website hebt staan die langer dan 30 minuten zijn en er in de tussentijd niets wordt gemeten. Terwijl de bezoeker je video bekijkt wordt de sessie toch afgebroken in analytics en rapporteert GA4 weer een nieuwe sessie als de video afgelopen is en de bezoeker gaat verder met het bekijken van een andere pagina. Zou vreemd zijn om dit als 2 aparte sessies te zien, toch?

Om dit aan te passen ga je naar ‘Taginstellingen instellen’, klik op ‘Alles tonen’ en daarna op ‘Time-out voor sessie aanpassen’.

tijd voor sessie en engagement aanpassen

Klik rechtsboven op het pennetje en je kunt de sessietijd zelf bepalen met een maximale tijd van 7 uur en 55 minuten (ben overigens benieuwd wie dit bij Google bedacht heeft en wat de gedachte hierachter is, maar dat terzijde).

Ook zie je dat je hier kunt bepalen wanneer je vindt dat er een ‘betrokken bezoek’ (engaged visit) heeft plaats gevonden. In GA4 geldt dit standaard al als iemand minimaal 10 seconden op de website is geweest, of 2 of meer pagina’s heeft bezocht of binnen deze 10 seconden een conversie heeft gedaan. Ook dit kun je aanpassen en dat is puur een gevoelskwestie. Na hoeveel seconden vind je dat iemand heeft laten zien dat hij/zij jouw website interessant vindt en dat dit dan een betrokken bezoek is?

Bouncepercentage is het omgekeerde van betrokkenheidspercentage

Op basis van het betrokken bezoek wordt het betrokkenheidspercentage berekend, wat het omgekeerde is van de bouncepercentage wat we van Universal Analytics kennen. Overigens was het bouncepercentage uit GA4 verdwenen, maar is inmiddels weer terug gekeerd. In de GA4 rapporten kun je dus kiezen of je het bouncepercentage of het betrokkenheidspercentage wilt zien. Let er dus wel op dat het bouncepercentage in GA4 wordt berekend op basis van de instellingen van het betrokkenbezoek. In Universal Analytics ben je gewend dat er al een bounce is als je op de website komt en je geen interactie doet die gemeten wordt. Concreet: als je 1 minuut op de website bent zonder een interactie en je verlaat de website, dan ben je in Universal Analytics 100% bounce, in GA4 0% bounce. Je bent dan namelijk langer dan 10 seconden op de website geweest en dus ben je een betrokken bezoek (betrokkenheidspercentage van 100%) en wordt het bouncepercentage dus 0%.

Ik ben bang dat dit eerder tot verwarring gaat zorgen omdat mensen Universal Analytics en GA4 verkeerd gaan vergelijken. Ik houd het daarom gewoon maar bij het betrokkenheidspercentage in mijn rapporten.

6.   Meten over meerdere hoofddomeinen

Stel je hebt een website en op een andere domein is je webshop. Als de bezoeker van jouw website naar jouw webshop gaat, wordt de sessie afgebroken en zie je je eigen website als de verkeersbron. De oplossing hiervoor is cross domain tracking, waarbij je de sessie van het ene domein door geeft aan het andere domein. Voorwaarde is wel dat op beide domeinen worden gemeten in dezelfde gegevensstream. Het instellen van cross domein meten is in GA4 erg eenvoudig gemaakt:

Ga naar ‘Taginstellingen instellen’ en klik op ‘Uw domeinen configureren’ . Vervolgens zet je hierin de domeinen die je wilt koppelen met GA4:

cross domein instellen

Als je bij zoektype ‘bevat’ zet, dan worden alle subdomeinen van het domein meegenomen. Dan weet je zeker dat alles meegenomen wordt. In bovenstaand voorbeeld gaan bezoekers van www.analyticsconversionacademy.nl van/naar www.web-expertise.nl en heb ik voor deze domeinen cross-domain tracking ingesteld.

Dit zijn op dit moment de belangrijkste instellingen onder Gegevensstreams.

Andere instellingen die je nog wilt doorvoeren zijn…

7.   Google Signalen aanzetten

Hiermee ontvang je waardevolle informatie van je bezoekers die ingelogd zijn met hun Google Account en die hiervoor toestemming hebben gegeven in hun Google Account met advertentiepersonalisatie, zoals o.a. leeftijd en interesses.

Dit doe je in de propertykolom onder ‘gegevensinstellingen – gegevensverzameling’. Klik op de blauwe button ‘Aan de slag’ en volg de stappen om Google Signalen te activeren.

google signalen aanzetten voor GA4

Hierbij staat duidelijk beschreven wat het inhoudt. Het komt er op neer dat je gegevens van gebruikers mag ontvangen, zoals o.a. locatie, zoekgeschiedenis, youtube geschiedenis, leeftijdscategorie en interessegebieden. Dit is alleen als deze gebruikers toestemming hebben gegeven in hun eigen Google Account door advertentiepersonalisatie aan te zetten. Let op dat je wel in je privacystatement moet zetten dat je deze functie gebruikt, welke informatie je verzamelt en met welk doel je dit doet.

Met Google Signalen kun je nu ook doelgroepen in GA4 aanmaken van gebruikers die bepaald gedrag op de website laten zien, zodat je deze kan doorzetten naar Google Ads. Hier ga je deze doelgroepen gebruiken om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Hiervoor heb je toestemming nodig van de gebruiker voor het plaatsen van een marketing cookie.

Wil je Google Analytics privacyvriendelijk instellen, dan zul je onder ‘Verameling van gedetailleerde locatiegegevens’ en ‘Geavanceerde instellingen om advertentiepersonalisatie toe te staan’ moeten instellen dat dit alleen van toepassing is op Nederland.

De laatste stap in dit deel is dat je onder ‘ Erkenning van verzameling van gebruikersgegevens’ bevestigd dat je de informatie over Google Signalen in je privacystatement hebt gezet en dat je alleen remarketing toepast als er toestemming is van de gebruiker voor het plaatsen van een marketingcookie.

8.   Bewaring van gegevens

Ga naar ‘Gegevensinstellingen – Bewaring van gegevens

Deze staat standaard op 2 maanden. Kies hier voor 14 maanden (enige andere optie die er is). Dit is alleen van toepassing in de rapporten die je zelf maakt, maar ook in deze rapporten wil je voor 14 maanden terug kunnen kijken en niet voor slechts 2 maanden. Dit is een no-brainer, toch?

bewaring van gegevens in GA4

Zorg er ook voor dat je het schuifje op AAN zet om de gebruikersgegevens voor nieuwe activiteit te resetten. Hierdoor wordt de begintijd van de 14 maanden bewaartijd weer op 0 gezet, waardoor je de gegevens langer vast houdt. Als dezelfde gebruiker geen nieuwe sessie meer start voordat de bewaarperiode (in dit geval 14 maanden) verloopt, dan worden de gegevens van deze gebruiker verwijderd.

9.   Google Ads koppelen aan GA4

Als je Google Ads inzet voor verkeer naar je website en je producten en diensten te verkopen, wil je dit koppelen met GA4. Je ziet dan namelijk ook wat bezoekers vanuit Google Ads doen op je website, ook als ze geen conversie realiseren. Op deze manier krijg je een beter beeld in welke fase van de customer journey bezoekers zitten, zodat je hierop ook je campagnes kunt aanpassen. Bovendien zie je niet alleen wat de campagnes hebben gekost, maar ook wat ze aan omzet hebben opgeleverd en welke campagnes dus echt rendabel zijn.

Koppelen gaat heel eenvoudig:

In de propertykolom vind je ‘Productkoppelingen’ en hier klik je op ‘Google Ads-koppelingen’. Rechtsboven de button ‘Koppelen’ en de rest wijst zich vanzelf.

productkoppelingen in GA4 voor Google Ads

productkoppelen Google Ads met GA4

10.   Search Console koppelen aan GA4

Net als in Universal Analytics kun je ook in GA4 een koppeling maken met Search Console, zodat je een deel van de gegevens vanuit Search Console in je GA4 rapporten krijgt te zien. Je kunt deze rapporten helaas (nog?) niet combineren met data die je al in GA4 hebt staan. Rapporten zijn nog wat beperkt, maar je krijgt wel een beeld van een deel van de zoektermen waarmee mensen je website weten te vinden en hoe vaak je landingspagina’s getoond worden, hoevaak er op geklikt is en wat de gemiddelde positie is van de pagina in de zoekresultaten.

Ook hier gaat het koppelen vrij eenvoudig, mits je beheerder toegang hebt tot GA4 én je de geverifieerde eigenaar van Search Console bent.

Onder ‘Productkoppelingen’ klik je op ‘Search Console-koppelingen’ en ook hier wijzen de stappen voor zich nadat je geklikt hebt op de button ‘Koppelen’.

productkoppelen Google Search Console met GA4

Conclusie

Bovenstaande instellingen zijn naar mijn idee de belangrijkste om door te voeren in GA4. Niet alle instellingen zijn voor iedereen van toepassing. Als je bijvoorbeeld maar 1 domein hebt, hoef je uiteraard niet te kijken naar cross domein tracking. De komende maanden zal er nog veel doorontwikkeld worden in GA4 en dat betekent dat er wellicht ook nog andere instellingen bij komen om door te voeren. In dat geval zal ik deze in een nieuw bericht gaan beschrijven of een update geven van dit artikel.

Meer leren over GA4?

Wil je meer leren en zelf met GA4 aan de slag gaan zodat je met vertrouwen overstapt van Universal Analytics naar GA4? Schrijf je dan in voor een van mijn Google Analytics 4 trainingen of start met de Praktijkgerichte E-Learning Google Analytics 4.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven