GA4: wat is het en hoe kan ik hier meer over leren?
Google Analytics 4, afgekort GA4, is de nieuwe versie van Google Analytics. Als je nu nog alleen Universal Analytics gebruikt is het de hoogste tijd om over te stappen op GA4. Universal Analytics stopt namelijk met het verzamelen van data op 1 juli 2023. Maar misschien heb je GA4 al geïnstalleerd en is het de hoogste tijd om de volgende stappen hierin te zetten. Ben je marketeer, e-commercemanager of marketing communicatie specialist en wil je meer leren over Google Analytics 4? Dan ben je hier op de juiste pagina met links naar blogartikelen en aanbod van GA4 trainingen voor jezelf of als incompany training voor je team.
Google Analytics 4 is een compleet andere meetmethode
Doordat alle interacties op je website nu ook als een gebeurtenis wordt gemeten, zijn de bezoeken op je website en app (als je die hebt) in één tool te combineren. Hierdoor zie je nu in GA4 gebruikers die van je app naar de website gaan en daar vervolgens de transactie afronden. Ook is GA4 flexibeler, schaalbaarder en worden gaten in de dataverzameling opgevuld o.b.v. het machine learning algoritme van Google. Doordat het een compleet andere meetmethode is dan Universal Analytics, is de data ook niet over te zetten naar de nieuwe versie en zul je dus helemaal overnieuw moeten beginnen met het verzamelen van data in GA4. In Google Analytics 4: wat is deze nieuwe Google Analytics? lees je meer over de nieuwe meetmethode.
Waar moet ik op letten als ik ga overstappen naar GA4?
Je kunt natuurlijk heel veel meten. Nu is wel het moment om hier weer goed naar te kijken en alleen die interacties te meten die je écht belangrijk vindt. Denk hierbij ook aan het bepalen van de juiste KPI’s en hoe geef je hier prioriteiten aan. Om je goed op weg te helpen heb ik de belangrijkste punten beschreven in #GA4tips: waar moet ik op letten als ik ga overstappen van Universal Anlaytics naar Google Analytics 4?
Hoe kan ik meer leren over GA4?
Hieronder vind je links naar de blogserie #GA4tips, waarin ik iedere keer een specifiek onderwerp behandel.
Je kunt natuurlijk ook een van de GA4 trainingen volgen. Dit kan individueel in een praktijktraining (groepsgrootte 4-12 personen) in Amersfoort, met de Praktijkgerichte E-Learning GA4 of als team met een incompany training.
Google Analytics 4 trainingen

Werk met je eigen GA4 account tijdens de Praktijkgerichte GA4 training in Amersfoort
- Je krijgt kennis van de belangrijkste verschillen tussen UA en GA4
- Je installeert GA4 met de juiste instellingen zodat je de belangrijkste interacties op je website door meet
- Je bent vertrouwd geraakt met Google Analytics 4 en weet de belangrijkste rapporten te vinden
- Je leert hoe je segmenten en doelgroepen aan maakt
- Zelf rapporten en funnels aanmaken
- Groepsgrootte 2-12 personen
- incl. lunch en beweegactiviteit

Leer werken met Google Analytics 4 zodat je met vertrouwen overstapt:
- Bepalen van de juiste KPI’s en opstellen meetplan van wat je echt wilt meten
- Implementeren, rapporteren, analyseren
- Opzetten eigen rapporten en funnels
- De juiste inzichten halen uit de rapporten voor meer online rendement
Je hebt een jaar lang toegang tot de lessen en je kunt starten wanneer je wilt. Hierdoor heb je veel vrijheid en leer je in je eigen tempo. Aan jou de keuze.

Volg met je eigen team een incompany training bij jou op kantoor
- Volg de GA4 training met je eigen team
- Bij jouw op kantoor, dus geen geen verlies aan reistijd voor je team
- Training wordt op maat gemaakt. We kijken samen naar de behoefte van je team, zodat iedereen het maximale uit de training haalt!
- Training is een dag, maar kan ook verlengd worden met extra dagtraining of online sessie
#GA4tips: de blogartikelen over Google Analytics 4
Als je online producten of diensten verkoopt en mensen betalen dus direct op je website, dan wil je deze transacties uiteraard goed weergeven in je analytics pakket. Je ziet dan …
Er is een aantal gebeurtenissen die automatisch gemeten worden in GA4, wat gelijk ook weer de kracht is van Google Analytics 4. Alleen helemaal automatisch is het ook weer niet. …
De nieuwe versie Google Analytics 4 (GA4) is gebaseerd op een event-based datamodel. Dit betekent dat alle interacties op de website worden gemeten als een gebeurtenis. Denk hierbij aan paginaweergaven, …
#GA4tips: conversies instellen in Google Analytics 4
Conversies, oftewel doelen in GA4 zijn de gewenste acties van bezoekers op je website of van je app. Voorbeelden van conversies zijn een aankoop van een product, het invullen van …
In mijn vorige artikel beschreef ik waar je op moet letten als je gaat overstappen van Universal Analytics naar Google Analytics 4. Daarbij ging het om het neerzetten van een …
#GA4tips: Waar moet ik op letten als ik ga overstappen van Universal Analytics naar Google Analytics 4?
Maak je gebruik van Google Analytics en wil je dit ook volgend jaar blijven gebruiken? Dan wordt het tijd om in actie te komen, want vanaf 1 juli 2023 stopt …