#GA4tips conversies instellen in GA4

#GA4tips: conversies instellen in Google Analytics 4

Conversies, oftewel doelen in GA4 zijn de gewenste acties van bezoekers op je website of van je app. Voorbeelden van conversies zijn een aankoop van een product, het invullen van een offerte- of contactformulier, maar ook het doen van een download of bijvoorbeeld een inschrijving van een nieuwsbrief. In Google Analytics 4 kun je alleen van gebeurtenissen een conversie maken. Hoe je dit doet en hoe je doelen uit Universal Analytics kunt kopiëren naar GA4 lees je in dit artikel.

Migreren (kopiëren) van doelen uit Universal Analytics!

Voordat je begint met het instellen van conversies, moet je eerst bepalen wat je wilt meten en welke doelen voor jouw van belang zijn om op te rapporteren.

Het is goed mogelijk dat je deze doelen al hebt staan in Universal Analytics. En het goede nieuws is dat je deze kunt migreren (kopiëren) naar Google Analytics 4! Dit ga je doen vóórdat je begint met het aanmaken van gebeurtenissen en parameters in GA4.

Weet wel dat je hiermee geen ‘gegevens’ overzet van UA naar GA4, want de historische data kun je niet overzetten. Wat je wel kunt kopiëren is de instelling van het doel, zoals je deze als een conversie(gebeurtenis) wilt zien in Google Analytics 4.

Dit werkt alleen voor de doelen die zijn ingesteld als type ‘gebeurtenis’ of als type  ‘bestemming’, dus als je doel het bereiken van een specifieke pagina is. Mijn ervaring is dat bijna alle doelen als een van deze 2 typen zo zijn ingesteld, maar er zijn uiteraard uitzonderingen!

Hoe kun je doelen kopiëren van Universal Analytics naar GA4? 

Dit gaat als volgt te werk. Op het moment dat je GA4 hebt aangemaakt via de instelassistent in de beheeromgeving, dan is het Universal Analytics property daaraan gekoppeld. Hierdoor worden al basale instellingen overgenomen, zoals tijdzone en in welke valuta je wilt rapporteren.   

Ga  naar Installatieassistent en klik op Conversies instellen. Klik rechts op de 3 puntjes en in het pop-up menu klik je op Importeren uit Universal Analytics.  
doelen naar GA4 migreren met instelassistent

Vervolgens zie je de doelen die je kunt importeren. Vink de doelen aan die je wilt importeren en klik bovenaan op Geselecteerde conversies importeren.

doelen selecteren om te kopieren naar ga4

En vervolgens zie je de doelen als conversie terug in GA4. Je ziet dat voor deze doelen de eerste nieuwe aangepaste gebeurtenissen zijn aangemaakt. Wel zo handig, want deze hoef je dus niet eerst zelf handmatig aan te maken! Je stelt dus vanuit een gebeurtenis een conversie in, wat dan vervolgens een conversiegebeurtenis heet. 

Hoe maak je van een gebeurtenis een conversie in GA4?

Van een gebeurtenis maak je een conversie als je dat als een doel wilt zien in GA4. Dat gaat heel eenvoudig:

Links in hoofdmenu klik je op Configureren en dan op Gebeurtenissen. Hier zie je een lijst van gebeurtenissen die hebben plaats gevonden. In de laatste kolom Markeren als conversie doe je het schuifje naar rechts als je de gebeurtenis als een conversie wilt zien.

conversies in GA4 toewijzen

Een andere mogelijkheid is te klikken op Conversies (i.p.v. op gebeurtenissen) en klik op de blauwe button Nieuwe conversiegebeurtenis.

conversies maken in ga4

 In het scherm dat nu geopend is zet je de naam van de gebeurtenis welke je als conversie wilt zien. Dit moet exact overeenkomen met de gebeurtenisnaam zoals je die stuurt vanuit GTM of zoals je deze hebt aangemaakt in Google Analytics 4. In mijn voorbeeld is dat de naam ‘aanmelding_elearning_ga4’. Daarna klik je op Opslaan:

conversiegebeurtenis aanmelding_e-learning ga4 instellen

Aanpassingen die je doorvoert onder Configureren duren 24-48 uur voordat deze verwerkt zijn en je deze kunt zien in de rapporten.

Stel ik wil een specifieke gebeurtenis als een conversie meten?

Stel je meet het klikken op ‘buttons’ als een gebeurtenis in GA4. Als je niet de gebeurtenis ‘buttons’ wilt zien als een conversie maar alleen een specifieke button (lees: met een waarde van een specifieke parameter), dan moet je deze aanmaken in GA4.

Je moet er dus eerst voor zorgen dat de gebeurtenis met die specifieke parameter als een aparte gebeurtenis in GA4 staat, voordat je hier mee verder kunt.

Hiervoor ga je in GA4 naar Configureren en Gebeurtenissen en klik op de blauwe button Gebeurtenis maken en weer op de blauwe button Maken

gebeurtenis maken in GA4 stap 1

Je geeft hier de naam van de gebeurtenis aan, deze kun je dus zelf verzinnen en hoef je dus ook niet van te voren via GTM aan te maken. Bij de voorwaarden zet je neer waar de gebeurtenis en parameter aan moeten voldoen. In dit geval is de event_name, oftewel gebeurtenisnaam, ‘buttons’. Dit is dus de gebeurtenisnaam zoals je die hebt aangemaakt in GTM. Klik op Voorwaarde toevoegen en je kunt de voorwaarde van de parameternaam invullen die van toepassing is. In mijn voorbeeld is dat parameter ‘button_tekst‘ met waarde bevat ‘ meer weten over deze e-learning GA4’. 

van een gebeurtenis in GA4 gelijk een conversie maken

Als de voorwaarden kloppen, klik je rechtsboven op de button Maken en de gebeurtenis is opgeslagen. Vervolgens kun je deze nieuwe gebeurtenis direct als conversie instellen onder Configureren – Conversies.

Meer leren over Google Analytics 4?

Na het lezen van dit artikel wil je misschien meer leren over GA4 of vind je het fijn dat het aanmaken van gebeurtenissen en conversies aan je wordt uitgelegd. Heb je interesse in een training, schrijf je dan in voor een van mijn trainingen of start met de Praktijkgerichte E-Learning Google Analytics 4.

praktijkgerichte elearning ga4

In deze e-learning GA4 leer je:

  • + hoe je KPI’s opstelt en hiervoor een meetplan opzet. Dit maakt dat je weet wat je moet meten en naar welke data je wilt kijken in GA4
  • + hoe je de juiste instellingen doorvoert in GA4
  • + hoe je zelf rapportages en funnel analyses maakt
  • + hoe je de data moet lezen en begrijpen, zodat je hier belangrijk inzichten uit haalt

Als je je team wilt laten trainen, dan is de op maat gemaakte incompany training GA4 interessant. Of maak een afspraak over de mogelijkheden voor een  1-op-1 coaching.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.