Wil je kanaalgroepen aanpassen in Google Analytics 4 (GA4), zodat je het verkeer aan het juiste kanaal toewijst? Dan heb ik goed nieuws! Je kunt nu sinds een aantal weken je eigen kanaalgroep samenstellen en instellingen van kanalen in Google Analytics 4 (GA4) aanpassen. Iets waar velen vol verwachting naar hebben uitgekeken. Zie je zelf nu ook regelmatig ‘Unassigned’ als kanaal in je kanalenrapport en worden bron/medium wel geregistreerd? Of worden kanalen niet goed toegewezen vanwege gebruik van utm-tagging in je links? Hoe je dit oplost leg ik uit in dit artikel.
Waar vind je de standaard kanaalgroep?
De standaard kanaalgroep in GA4 vind je bij de standaard rapporten onder Gebruikersacquisitie en Verkeersacquisitie. Ook kun je deze kanaalgroep opvragen in het deel Verkennen als je een aangepast rapport gaat maken.
Wanneer wil je de kanaalgroep aanpassen?
In eerste plaats als je nu het kanaal Unassigned ziet en dat dit wél verkeer is wat geregistreerd wordt als een specifiek bron/medium. Dan weet je dat dit verkeer niet goed wordt toegewezen aan een bestaand kanaal en valt het onder het kopje ‘overige’, wat Unassigned heet.
Maar ook als je je nieuwsbrief niet goed doormeet m.b.v. utm-tagging, dan zul je zien dat het bezoek vanuit je nieuwsbrief in verschillende kanalen terecht komt. Dit is afhankelijk waar de nieuwsbrief in geopend is. Als je de nieuwsbrief ontvangt in je gmail, dan wordt een klik uit de nieuwsbrief geregistreerd als verwijzend verkeer van de bron mail.google.com en wordt het toegewezen aan het kanaal Referral. Dit geldt uiteraard ook voor andere mailproviders.
Hoe maak je een nieuwe kanaalgroep aan?
Ga linksonder via het tandwieltje naar de beheeromgeving. In de propertykolom van je GA4-account ga je naar Gegevensinstellingen – Kanaalgroepen. Vervolgens klik je op Nieuwe kanaalgroep maken.
Er wordt dan een kopie gemaakt van de standaardkanaalgroep.
Hier kun je:
In het veld Groepnaam vul je de naam in van je nieuwe kanaalgroep. Dit is de naam die je terug ziet in de rapporten, dus maak hier een duidelijk herkenbare naam van.
Klik op de blauwe button als je een geheel nieuw kanaal wilt maken.
Als je van een bestaand kanaal de voorwaarden wilt aanpassen, dan klik je op dat kanaal. Hier zie je dan de voorwaarden die dat kanaal nu heeft en door te klikken op Of kun je extra voorwaarden mee geven. Bijvoorbeeld in het geval van het kanaal Email is het verstandig dat je meegeeft dat de bron of het medium ‘mail’ moet bevatten. En wil je het dan gelijk goed doen, dan geef je ook mee dat de bron ‘outlook’ kan bevatten. Wanneer je namelijk de outlookmail in webmail opent, ben je op ‘outlook.live.com’. Anders zou deze dus niet mee worden genomen in het kanaal E-mail maar toegewezen worden aan het kanaal Referral. En dat is niet wat je wilt, toch?
Als je kanalen hebt aangepast en opgeslagen, dan is de volgende stap om de volgorde van de kanalen aan te passen. Als bijvoorbeeld het kanaal Referrals nog steeds boven Email staat, dan wordt eerst gekeken of het bezoek aan de voorwaarde van Referrals voldoet en dan heeft de aanpassing die je hebt doorgevoerd in het kanaal Email geen zin. Bij de toewijzing van het verkeer aan een kanaal kijkt Google dus naar de volgorde waarin de kanalen staan. Dit omdat een bezoek maar aan 1 kanaal kan worden toegewezen.
Deze aanpassing doe je door op de button Opnieuw ordenen te klikken.
Vervolgens sleep je de kanalen naar de plek waar je het wilt hebben. Ga er hierbij van uit dat je de kanalen die je hebt aangepast en nieuw hebt aangemaakt dat je deze bovenaan zet, zodat Google als eerste naar de voorwaarden van je aangepaste kanalen kijkt.
Limieten bij aangepaste kanaalgroepen
Bij de gratis versie van GA4 kun je maximaal 2 aangepaste kanaalgroepen maken. Bij de betaalde versie is dit 5. Per kanaalgroep is er een maximum van 25 kanalen. Dit geldt voor zowel de gratis als de betaalde versie. Deze limieten lijkt me geen probleem voor de gratis versie 😉
Waar kun je de nieuwe kanaalgroep vinden?
De kanaalgroep die je hebt aangepast vraag je op onder Rapporten bij de Acquisitierapporten. Ook kun je de aangepaste kanaalgroep gebruiken in de rapporten in het deel Verkennen en kun je het toepassen bij doelgroepen.
Achter de naam van je kanaalgroep wordt automatisch ‘voor nieuwe gebruiker’ toegevoegd. Deze vraag je op bij gebruikersacquisitie, waar gekeken wordt naar het eerste kanaal in de customer journey.
Voor de verkeersacquisitie, waarbij gekeken wordt naar het laatste kanaal voordat de bezoeker op de website komt, wordt automatisch ‘voor sessie’ aan de naam van je kanaalgroep toegevoegd.
Het mooie is dat je nieuwe kanaalgroep direct beschikbaar is en dat het met terugwerkende kracht werkt. Je kan dus gelijk je nieuwe kanaalgroep toepassen op historische data!
Conclusie
Deze aanpassing is een welkome aanvulling en maakt je dat je GA4 nog meer kunt ‘customizen’ dan je al kon. In mijn trainingen en e-learning ga ik uitgebreider hierop in. Deze nieuwe feature maakt dat je het verkeer beter kunt toewijzen, zeker als je veel gebruik maakt van utm-tagging om verkeer specifieker in je rapporten te zien.
Wil je meer weten leren over deze feature en hoe je meer succes haalt met GA4? Kijk dan naar een van mijn GA4-trainingen of bekijk de infomatie over de Praktijkgerichte E-learning Google Analytics 4