#GA4tips: Dit zijn de parameters die je vanaf het begin moet aanmaken in GA4

Er is een aantal gebeurtenissen die automatisch gemeten worden in GA4, wat gelijk ook weer de kracht is van Google Analytics 4. Alleen helemaal automatisch is het ook weer niet. Wat veel mensen vergeten is dat niet standaard belangrijke parameters dan ook terug komen in rapporten, die juist de informatie bevat die je nodig hebt. Welke dit zijn en wat je hiervoor moet doen, lees je in dit artikel.

Gebeurtenissen en parameters in GA4

Eerst even de basis: wat zijn de gebeurtenissen en parameters in Google Analytics 4? Alle interacties op de website of app worden gemeten als een gebeurtenis. Zo is het opvragen van een pagina een gebeurtenis, en ook het bekijken van een video of een transactie is een gebeurtenis. 

Aan een gebeurtenis wordt extra informatie mee gestuurd. Dit gebeurt met parameters. Dit zijn dus dimensies die een beschrijving geven en zo extra informatie geven van die gebeurtenis.

Bijvoorbeeld een klik op een button is een gebeurtenis. Aan deze gebeurtenis kun je parameters mee sturen zoals ‘tekst_op_button’ en ‘link_url’, de link van de pagina waar je naar toe gaat nadat je op de button hebt geklikt.

Automatisch gemeten gebeurtenissen

Een van de sterkste kanten van GA4 is dat een aantal gebeurtenissen automatisch gemeten worden. In het deel Verbeterde meting zie je dat dit deze gebeurtenissen zijn:

verbeterde meting gebeurtenissen GA4

  • Scrolldiepte : dit wordt geactiveerd als de bezoeker de pagina voor 90% gescrollt heeft.
  • Uitgaande klikken: dit zijn alle klikken die naar een andere website gaan dan je eigen domein.
  • Interne zoekopdrachten op de site: als je een zoekfunctie op je website hebt, dan worden deze gemeten, mits je de juiste instelling hiervoor hebt doorgevoerd.
  • Formulierinteracties: hiermee worden formulieren op je website door gemeten (deze is nieuw en kom ik op terug in een ander blogartikel)
  • Bekijken van video: als je youtube embedded videos op je website hebt staan worden deze gemeten
  • Downloads: bijvoorbeeld van een whitepaper


Op zich is dit mooi en zeker een verbetering t.o.v. Universal Analytics, alleen er zit wel een klein addertje onder het gras: bepaalde parameters worden niet automatisch gerapporteerd in Google Analytics 4.

Dit betekent dat je niet automatisch ziet o.a. met welke zoekterm er is gezocht op je website en wat de bestandsnamen zijn van de downloads op je website. En dat is juist de informatie die je WEL wilt zien, toch?

Welke parameters moet ik nog toevoegen in GA4?

Het is natuurlijk afhankelijk welke gebeurtenissen op je website en in je app plaats vinden en welke parameters je dan moet toevoegen in GA4.

Het is in ieder geval verstandig deze parameters toe te voegen:

  • search_term: hiermee kun je de zoektermen opvragen in je rapport welke je bezoekers aan je website hebben ingetoetst om te zoeken op jouw website. Je moet dan uiteraard wel een interne zoekfunctie hebben op je website, maar dat spreekt voor zich.
  • link_url: dit is de pagina waar je naar toe gaat als je op de betreffende link klikt. Dit is met name handig als je wilt weten naar welke websites bezoekers vanaf jouw website gaan, dus de ‘outbound links’. Denk bijvoorbeeld aan je Facebook bedrijfspagina of je LinkedIn bedrijfspagina.
  • file_extension: hiermee weet je wat de extensie is als je bezoekers op een downloadlink klikken. Veel voorkomend is natuurlijk pdf, maar het kan ook een jpg, mp3, mp4, etc. zijn.
  • file_name: dit is de bestandsnaam van de download, bijvoorbeeld de naam van de whitepaper die wordt gedownload.
  • link_domain: het domein waar de bezoeker naar toe gaat na het klikken op deze link. Ook weer van toepassing bij outbound links.
  • link_text: de beschrijvende link waarop geklikt wordt.
  •  

Parameters voor YouTube video’s op je website

Als je youtube embedded video’s op je website hebt, dan worden deze automatisch gemeten waarbij de JS API is aangezet. In dit geval is het verstandig deze paramaters toe te voegen:

  • video_current_time: dit is het tijdstip waarop iemand de video bekijkt.
  • video_duration: totaal aantal seconden dat een video wordt afgespeeld.
  • video_percent: percentage van de totale duur van de video dat wordt bekeken.
  • video_provider: aangezien de Verbeterde Meting alleen geldt voor YouTube embedded videos is dit altijd YouTube.
  • video_title: titel van de video.
  • video_url: url van de video. Als je video_title instelt dan lijkt me de video_url van minder belang om in te voeren in GA4. Deze kun je dus ook negeren.

 

Hoe kan ik deze parameters toevoegen in Google Analytics 4?

Ga in het linkermenu naar Configureren en klik op Aangepaste definities. Daarna op Aangepaste dimensie maken:

parameters in GA4 toevoegen

Je gaat dan eerst in het onderste veld  Gebeurtenisparameter klikken en zoeken naar de parameters. Niet alle parameters staan er in. Bijvoorbeeld ‘search_term’ staat niet in de lijst en kun je gewoon intypen in het veld. 

Bij de dimensienaam kun je zelf bepalen hoe je de parameter in je rapporten wilt zien. Je kunt hier ook kiezen voor precies dezelfde parameternaam. Ik heb in onderstaande voorbeeld gekozen voor ‘interne zoekterm’ terwijl de gebeurtenisparameter ‘search_term’ is:

parameter search_term invoeren in GA4

Bij beschrijving kun je verduidelijken wat de parameter is. Dit veld is niet verplicht. 

En uiteraard sla je de nieuwe aangepaste dimensie/parameter op als je alles goed hebt ingevuld.

Dit doe je voor alle bovengenoemde parameters. Kijk eerst of de parameter al in de lijst staat. Dit betekent niet dat deze al geregistreerd staat en terug komt in de rapporten. Bijvoorbeeld link_url staat al in de lijst, maar wordt niet automatisch gerapporteerd op het moment dat je de gebeurtenis file_download bekijkt. Kies deze parameter dan uit de lijst. Zo weet je zeker dat je de goede parameter kiest.

link url kiezen als parameter in GA4

Voor elke gebeurtenis waar deze parameters van toepassing zijn, worden deze parameters in de rapporten gevuld. Je hoeft de parameter dus maar 1x in te voeren bij ‘aangepaste definities’.

Op deze manier weet je zeker dat je deze informatie vanaf het begin te zien krijgt, waardoor je geen waardevolle inzichten meer mist!

Wil je meer leren over Google Analytics 4?

Kijk dan naar andere blogartikelen in de serie #GA4tips.

Ben je op zoek naar een training? Je hebt dan de keuze uit de volgende:

Basis GA4 training waar je je individueel voor kunt opgeven. Deze training vindt plaats in Amersfoort.

Praktijkgerichte E-Learning GA4: een jaar lang toegang tot videolessen zodat je GA4 kunt leren in je eigen tempo.

Incompany training GA4 bij jou op kantoor voor je team/medewerkers 

De keuze is aan jou.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven