#GA4tips: Met deze nieuwe updates wordt het tijd om nu over te stappen naar Google Analytics 4

Over nog geen 5 maanden is het zover: dan stopt de gratis versie van Google Analytics, ook wel bekend als Universal Analytics (UA). Vanaf 1 juli 2023 komt er geen nieuwe data binnen komen in je Universal Analytics account en moet je overgestapt zijn naar Google Analytics 4 (GA4). Denk nu niet dat je nog wel even de tijd hebt. Het probleem is dat je de historische data verliest omdat je de data niet kan overzetten van Universal Analytics naar GA4. En na 1 juli 2023 kun je nog wel tot 1 januari 2024 kijken in UA, maar in de tweede helft van dit jaar zul je daar dus géén data meer in verzamelen.

Daarom is het belangrijk om nu ook te beginnen met het verzamelen van je webstatistieken in GA4. En ja, je kunt data verzamelen in zowel UA als in GA4 en deze dus parallel laten lopen. In dit artikel lees je meer over de mogelijkheden van GA4 en wat de nieuwste updates zijn.

Vorig jaar in maart schreef ik al over #GA4tips: Universal Analytics stopt, nu is de tijd om te starten met Google Analytics 4! Voor veel mensen leek het toen nog te ver weg en ik merk ook bij veel bedrijven dat ze er nog niet mee bezig zijn. Of dat ze al wel data in GA4 verzamelen, maar voorlopig nog liever in Universal Analytics blijven werken. Dit is toch een stuk vertrouwder en ook vele systemen, denk bijvoorbeeld aan Google Ads en het dashboard in Looker Studio (voorheen DataStudio) zijn gekoppeld aan Universal Analytics. Bovendien ziet GA4 er net iets anders uit en wordt de data ook op een andere manier verzameld.

Zorg gelijk voor de juiste instellingen in GA4

Toch wordt het nu echt zaak om in ieder geval te zorgen dat je GA4 goed instelt en dat je gaat wennen aan de nieuwe interface. Met alleen ‘GA4 aan zetten’ ben je er niet. Je zult namelijk ook de juiste instellingen moeten doorvoeren, gebeurtenissen en parameters instellen en conversies (doelen) aanmaken. Anders kun je de data niet vergelijken met die in Universal Analytics en verzamel je niet de juiste gegevens.

Bovendien, hoe langer je nu wacht met deze instellingen, des te korter wordt de periode dat je terug kan kijken in je data. Zeker als je producten of diensten hebt die seizoensgebonden zijn wil je het liefste terug kunnen kijken naar dezelfde periode een jaar geleden, zodat je een goede vergelijking kan maken. Daarom het advies: start nu zo snel mogelijk met het doorvoeren van de juiste instellingen van GA4 en ga wennen aan deze nieuwe versie!

Nieuwste updates in Google Analytics 4

Google heeft uiteraard niet stil gezeten de afgelopen maanden. Dit is een aantal van de nieuwste updates van GA4:

Datum voor GA 360 is uitgesteld

In het geval je de betaalde versie hebt, dus Google Analytics 360, dan is er goed nieuws. In eerste instantie zou deze betaalde versie Universal Analytics stoppen op 1 oktober 2023. Google heeft nu aangekondigd dat dit is uitgesteld naar 1 juli 2024. Let op: dit geldt dus alleen als je de betaalde versie hebt, dus GA 360. Voor het grootste deel van de bedrijven geldt dus dat ze werken met de gratis versie van Universal Analytics en voor hen blijft de datum van 1 juli 2023 staan dat UA er mee stopt. Google wil hiermee de grote enterprises die de betaalde versie gebruiken extra voordeel bieden en meer tijd geven voor de overgang naar GA4.

Diverse nieuwe dimensies en statistieken in GA4

Marketeers die al langer werken met GA4 hebben dit inmiddels al gezien. Het is de afgelopen maanden al wat completer geworden, aangezien er nog wat dimensies en statistieken ontbraken waar je vertrouwd mee was.

Zo is de bouncerate terug gekomen. Nu vind ik dat zelf geen goede ontwikkeling. In GA4 zit namelijk al het betrokkenheidspercentage. Deze statistiek hoeveel mensen ‘betrokken’ zijn. Met de standaardinstelling is iemand al betrokken als je een conversie doet of een andere pagina bezoekt, maar ook als je meer dan 10 seconden op de website zit en niets doet (althans, niet een activiteit onderneemt die gemeten wordt). Deze 10 seconden kun je in de beheeromgeving overigens verhogen tot 60 seconden, aangezien iemand al snel 10 seconden op een website zit terwijl dat niet hoeft te zeggen dat deze persoon dan al echt betrokken is.

bouncepercentage visueel uitgedrukt

Maar nu komt het: de bouncerate wordt berekend als precies het tegenovergestelde van het betrokkenheidspercentage. Dus als deze 75% is, dan is het bouncepercentage automatisch 25%. Dat betekent dat het bouncepercentage in Universal Analytics anders wordt berekend dan in GA4! Als je bijvoorbeeld 10 minuten op de website bent, geen activiteit doet en dan de website verlaat, dan is het bouncepercentage in UA 100%, maar in GA4 0% (je bent nml. langer dan 10 sec op de website en dus is het betrokkenheidspercentage 100%!). Ga je dus bouncepercentage vergelijken in GA4 met UA, dan zie je totaal verschillende dingen. Kijk daarom gewoon naar het betrokkenheidspercentage. Is bovendien ook een stuk positiever 😉

Andere dimensies en statistieken die er bij zijn gekomen zijn o.a.:
pagina’s per sessie
sessieduur (je had alleen nog maar gem. betrokkenheidsduur in GA4)
conversiepercentage op basis van sessie (gelijk aan wat je ziet in UA)
conversiepercentage op basis van gebruikers. Dit is het aantal conversies gedeeld door aantal gebruikers.

Ook zijn er nieuwe e-commerce dimensies en statistieken bij gekomen die je nu in aangepaste rapporten kunt opvragen, dus in het deel ‘Ontdekken’. GA4 biedt nu een item-scoped en event-scoped versie van elke ecommerce-statistiek, zodat je de productinformatie kunt analyseren en belangrijke ecommerce-interacties afzonderlijk kunt analyseren.
Het gaat om deze lijst:

  • Item affiliation
  • Item variant
  • Items added to cart
  • Items checked out
  • Items clicked in list
  • Items clicked in promotion
  • Items viewed
  • Items viewed in list
  • Items viewed in promotion
  • Shipping amount
  • Shipping tier
  • Tax amount

Je kunt nu bijvoorbeeld gekochte artikelen analyseren op artikelnaam, per productcategorie of per land. Maar ook welke verzendopties het meest gebruikt worden of welke promotie het beste heeft gewerkt. Wil je weten hoe je e-commerce moet implementeren, lees dan het artikel #GA4tips: dit is hoe je  e-commerce moet instellen in GA 4 met GTM

UTM-parameters

Vorig jaar is zijn ook eindelijk de utm_term en utm_content beschikbaar gemaakt in GA4. Met utm-tagging kun je specifieke informatie mee geven aan de klik naar een pagina. Dit wordt veel toegepast bij kliks vanuit nieuwsbrieven en kliks op social media posts. Met utm_term geef je mee op welk onderwerp in de nieuwsbrief is geklikt, met utm_content kun je het type content mee geven, bijv. of er geklikt is op een link, button of afbeelding.

Ook zijn er nieuwe parameters bij gekomen: 

utm_source_platform

Platform wat verkeer stuurt, bijv Google Ads of Display & Video 360

utm_campaign_id

Onderscheiden van specifieke campagnes. Of aangeven customer journey fase: See-Think-Do-Care

utm_creative_format

Type creatie, bijv display, native, video, search

utm_marketing_tactic

Type targeting criteria, bijv remarketing, prospecting

Op het moment van schrijven kun je opmerkelijk genoeg de utm_creative_marketing en utm_marketing_tactic nog niet opvragen in GA4. Dat is een kwestie van tijd.

Om de waarden van de utm-tagging te kunnen zien in GA4, zul je deze dimensies moeten opvragen:

utm_mediumSessiemedium
utm_sourceSessiebron
utm_campaignSessiecampagne
utm_termHandmatige term voor sessie
utm_contentHandmatige advertentiecontent
utm_source_platformPlatform
utm_campaign_id

Campagne-ID van sessie

In onderstaande afbeelding zie je hoe je dit kunt opvragen in een aangepast rapport in het deel ‘Ontdekken’.

utm_term en utm_content opvragen in GA4

Homepage zelf personaliseren

GA4 heeft de homepage toegevoegd. In tegenstelling tot andere standaardrapporten die je kunt aanpassen en de aanpassingen zichtbaar zijn voor iedereen met toegang tot je GA4, zijn de aanpassingen die je doorvoert op de homepage niet zichtbaar voor anderen. Deze aanpassingen zie jij dus alleen. Hierdoor kun je de homepage personaliseren naar je eigen behoeften. Dit is wel beperkt in het aanpassen van dimensies, statistieken en datumrange in de reeds bestaande kaartjes. Je kunt hier niet zelf kaarten toevoegen, wat je wel kunt doen bij de momentopname. 

Integratie Campaign Manager 360

Naast reeds bestaande koppelingen met o.a. Google Ads, Search Console, Display & Video 360 en Search Ads 360, komt er binnenkort ook een integratie met Campaign Manager 360. Hierdoor kunnen marketeers bieden op GA4 conversies in de geautomatiseerde biedstrategieën van Display & Video 360.

Aanpassen standaard kanaalgroepering

Een update waar iedereen al heel lang op zit te wachten, is dat je binnenkort de kanalen van de standaardkanaalgroepering kan aanpassen. Als je veel utm-tagging gebruikt, is de kans aanwezig dat Google je verkeer op basis van bron/medium niet kan toewijzen aan een van de standaard kanalen. Hierdoor zie je ‘unassigned’ terug in je kanalenrapport. Terwijl je utm-tagging toepast om juist specifieke kanalen te zien. Google heeft nu aangekondigd dat je deze kanaaltoewijzing zelf kan doen, alleen weten we niet vanaf wanneer dit al zijn. Afwachten dus, maar dat het er komt staat dus vast!

Bovenstaande zijn niet alle updates van de afgelopen maanden. Ik heb er een aantal benoemd waarvan ik denk dat veel marketeers hier wat aan hebben.

Conclusie

Met een groot aantal nieuwe functies en verbeteringen, biedt GA4 vele redenen waarom je het moet gebruiken om inzicht te krijgen wat er op je website en in je app (als je deze hebt) gebeurt. Dankzij de geavanceerde functies en mogelijkheden van GA4 kun je als marketeer de gebruikersbetrokkenheid van je bezoekers en e-commerce tracking beter begrijpen en optimaliseren dan ooit tevoren. In mijn trainingen zie ik dat men het nog lastig vindt om met GA4 te beginnen, maar uiteindelijk wel de voordelen zien van deze nieuwe versie. Het is nu zaak om snel met de instellingen in GA4 te beginnen en te zorgen dat alles goed is ingesteld, zodat je betrouwbare data hebt om mee te werken. Wil je Google Analytics blijven gebruiken, dan zul je vóór 1 juli 2023 moeten overstappen naar GA4. Maar…hoe eerder hoe beter.

Wil je leren hoe je dit doet en hoe je GA4 succesvol kunt inzetten? Volg dan een van mijn GA4 trainingen (zowel open inschrijving als incompany training). Voor de training met open inschrijving zijn er diverse data, de eerst volgende is op 21 februari in Amersfoort. De keuze is aan jou.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven