#GA4Tips: Wat is (not set) in mijn Google Analytics 4 rapporten en hoe kan ik het oplossen?

In Google Analytics 4 (GA4) zie je regelmatig ‘(not set)’ staan. Bijvoorbeeld bij sessiebron/-medium, landingspagina en gebeurtenissen. Heel vervelend, wat je weet niet goed wat je hier aan hebt en wat je er mee kan. In dit artikel leg ik uit wat ‘(not set)’ is, wat de oorzaken zijn en hoe je dit zoveel mogelijk kunt oplossen. Hierdoor wordt de kwaliteit van je data een stuk beter om hier waardevolle inzichten uit te halen.

 

Wat betekent ‘(not set)’ in de GA4 rapporten?

Heel simpel betekent ‘(not set)’ dat er geen gegevens zijn van de dimensie die je op vraagt. Sommige zijn op te lossen of in ieder geval kun je er voor zorgen dat het minder voorkomt. In andere gevallen is het simpelweg niet door jou op te lossen. We moeten dan wachten totdat Google het in de dataverzameling aanpast. Dus een kwestie van accepteren dat ‘(not set)’ er staat.

Let er op dat het 48 uur kan duren voordat alle data door GA4 is verwerkt. Dat betekent dat je in eerste instantie ‘(not set)’ ziet, maar dat er 2 dagen later wel gegevens staan!

Hieronder geef ik per dimensie aan wat de oorzaak is en wat een mogelijke oplossing is (indien van toepassing).

‘(not set)’ in bron/medium rapport en hoe op te lossen?

In het verkeersacquisitierapport komt het wel eens voor dat je ‘(not set)’ ziet.

(not set) in bron/medium rapport van GA4

Mogelijke redenen en oplossingen zijn:

1.      Verkeerde of niet complete UTM-parameters

Een link vanaf een andere website, bijvoorbeeld vanaf LinkedIn, naar jouw website kun je verrijken met UTM-parameters. Hierdoor krijg je specifiekere informatie in je GA4 rapporten, zoals uit welke post komen de meeste bezoeken op je website. Als de UTM-parameters niet goed zijn ingesteld, zie je ‘(not set)’ terug in je rapporten.

Bij UTM-parameters zijn utm_source, utm_medium en utm_campaign verplicht. Als je utm_campaign niet gebruikt, dan zie je bij bron/medium rapporten ‘(not set)’ .

2.      Measurement protocol

Als je gegevens rechtstreeks vanuit bijvoorbeeld een CRM naar GA4 stuurt, heeft je webbouwer/-ontwikkelaar gebruik gemaakt van het measurement protocol. Ook hiervoor geldt dat dit op de juiste wijze moet zijn ingesteld. Eén typefoutje is al fataal om te zorgen dat je ‘(not set)’ in je rapport ziet. Bovendien moet in het Measurement Protocol een session_id meegestuurd worden. Is dit een andere terwijl je aan een vorige sessie deze data wilt toevoegen, dan gaat het mis. Dit kan namelijk niet een andere id zijn. Ook dit is een oorzaak van ‘(not set)’ in je rapporten. Zorg er dus voor dat de gegevens die je via het Measurement Protocol stuurt klopt.

3.      Er is geen gebeurtenis ‘start_sessie’

Als de gebeurtenis ‘start_sessie’ ontbreekt, dan wordt er geen sessie gestart. Gevolg is dat er dan ook geen bron/medium aan gekoppeld kan worden, terwijl het bezoek wel plaats vindt. Het is helaas niet altijd te achterhalen waardoor dit komt. Laat staan dat we dit kunnen oplossen. Als je server-side tagging hebt ingesteld voor het meten van je website, dan kan hier een fout liggen. Dan is het mogelijk dat de ‘start_sessie’ gebeurtenis niet wordt meegestuurd. Dit moet dan hersteld worden.

4.      Adblockers en privacy-extensies

Adblockers kunnen trackingverzoeken, zoals die van Google Analytics, blokkeren. Dit betekent dat de trackingcode op je website niet communiceert met de GA4-servers om gegevens vast te leggen. Hierdoor ontvangt GA4 geen informatie over de bezoeker, zoals bron/medium en paginaweergave.

Wat is ‘(not set)’ bij paginapad en paginatitel en hoe op te lossen?

In het rapport paginapaden had je tot deze zomer het probleem dat de lengte van de url maximaal 420 karakters mocht hebben. Ga je daar overheen, dan geeft GA4 ‘(not set)’ in het paginarapport. Dit gebeurt veel door gebruik van parameters. Denk bijvoorbeeld als je op Facebook advertenties toont. Kliks hieruit komen op je pagina maar dat is inclusief de fclid-parameter, die heel veel karakters heeft. Hierdoor kan het voorkomen dat de page_location parameter niet gevuld werd met als gevolg ‘(not set)’ in je rapporten. Nu is deze limiet opgehoogd naar 1000, waardoor dit probleem minder snel ontstaat.

Als je de paginatitel opvraagt als dimensie en er staat ‘(not set)’ dan ontbreekt de titel van de betreffende pagina in het CMS van je website. Om te achterhalen over welke pagina het dan gaat, klik je op het plusje in het rapport zodat je ‘paginapad en schermklasse’ als 2e dimensie er naast zet.

Nu je weet over welke pagina het gaat, zoek je die pagina op in je CMS en voer je de paginatitel in. Daarmee moet de ‘(not set)’ in je rapporten vanaf dat moment niet meer te zien zijn (geldt niet met terugwerkende kracht).

Wat is ‘(not set)’ in het landingspagina rapport en hoe op te lossen?

Ook zie je regelmatig dat er ‘(not set)’ staat in het landingspagina rapport. De meest voorkomende reden hiervan is dat de sessietijd is verstreken en de pagina in de tab open blijft staan. De standaardtijd dat een sessie verloopt als er geen gebeurtenissen meer worden gemeten is 30 minuten. Je herkent het zelf vast wel dat je een website hebt geopend, er iets tussen door komt of dat je een andere tab in je browser opent om iets anders te zoeken. Of dat je met lunchpauze gaat terwijl de website nog open staat. Als je 30 minuten niets doet, wordt de sessie, dus het bezoek, beëindigd. Kom je hierna weer terug op de website en je scrollt verder wat gemeten wordt in GA4, dan start een nieuwe sessie. Op dat moment staat de pagina al open en wordt er niet opnieuw een page_view gebeurtenis gestuurd. Dit betekent geen paginaweergave en dus ook geen landingspagina. Dit veroorzaakt dat er ‘(not set)’ verschijnt als landingspagina.

not set in landingspaginarapport

Dit is op te lossen door de sessietijd te verlengen. Dit kan naar bijvoorbeeld 1 uur naar maximaal 7 uur en 55 minuten (ik begrijp nog steeds niet waarom ze hier niet 8 uur van hebben gemaakt, maar dat terzijde). Dit doe je in de Beheeromgeving – Gegevensstreams – taginstellingen instellen. Klik op ‘Meer tonen’ en je klikt op ‘Time-out voor sessie aanpassen’.

timeout voor sessie aanpassen in GA4

Hier pas je de standaardinstelling aan naar de duur waar je zelf goed bij voelt.

Hiermee voorkom je niet dat ‘(not set)’ helemaal verdwijnt uit het landingspaginarapport. Je zorgt er wel voor dat het veel minder vaak voorkomt en je dus meer betrouwbare data ontvangt.

Wat is ‘(not set)’ in item-ID in de e-commercerapporten in GA4?

Als je ‘(not set)’ ziet in de e-commercerapporten, bijvoorbeeld bij item-ID, itemnaam, category van item, etc. dan wordt de waarde van deze dimensie niet meegestuurd in de dataLayer. In de dataLayer worden de gegevens van de e-commercetransactie dynamisch ingevuld. Gaat dit mis of is de dataLayer niet goed geconfigureerd, dan worden de gegevens niet gestuurd en ontbreken deze in de e-commercerapporten. Oplossing is hier om de dataLayer goed na te lopen en e-commercetransacties te testen waar dit mis gaat. In het artikel Dit is hoe je e-commerce moet instellen in GA4 met GTM vind je meer informatie over de configuratie van de dataLayer en hoe je e-commercetransacties in GA4 meet.

Conclusie

Er zijn diverse oorzaken waardoor je ‘(not set)’ in je rapporten ziet. Vaak komt het door een verkeerde configuratie, bijvoorbeeld van serverside tagging, measurement protocol of de dataLayer. Ook een simpele aanpassing in de standaard sessietijd in GA4 kan al veel oplossen bij landingspagina’s. Maar ook het gebruik van adblockers zorgt er voor dat niet alle verkeer goed door komt in GA4 waardoor deze gegevens ontbreken. Bovendien zijn er ook nog bots die je website scrapen (denk ook aan ai-bots). Deze sturen dan toch informatie naar GA4, die niet volledig is waardoor er ook ‘(not set)’ kan ontstaan in diverse rapporten. We zullen dus ook moeten accepteren dat je ‘(not set)’ blijft zien in de rapporten. Echter met bovenstaande info weet je in ieder geval waar je naar kan kijken om het zo veel mogelijk te beperken.

Haal meer uit Google Analytics 4

praktijkgerichte_e-learning_google_analytics_4

 

Wil je meer leren over Google Analytics 4?

Kijk dan naar de Praktijkgerichte E-learning GA4 waar je in eigen tempo leert hoe je meer succes haalt uit GA4. 

 

 

Of meld je aan voor een van de praktijkgerichte GA4 trainingen die ik geef in Amersfoort met open inschrijving. In deze 1-daagse training leer je hoe je zelf aan de slag gaat met GA4 en je eigen rapporten en funnels bouwt. Na deze dag weet je waar je welke informatie vindt en hoe je meer online rendement haalt uit je website met Google Analytics 4.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven