#GA4tips: Google Analytics 4: wat is deze nieuwe Google Analytics?

Google Analytics 4: wat is deze nieuwe Google Analytics?

Bij velen is het al bekend, maar er zijn ook nog veel mensen die er nog niet over gehoord hebben: de nieuwe versie van Google Analytics, ook wel Google Analytics 4 (GA4) genoemd. Deze versie is op 20 oktober 2020 gelanceerd. Het is niet alleen een nieuwe update of versie, maar een compleet nieuwe meetmethode hoe het verkeer van je website en online marketing inspanningen gemeten wordt. Dit betekent dat je helemaal opnieuw moet beginnen met meten in deze nieuwe versie, want de gegevens kunnen niet omgezet worden. In dit artikel lees je wat Google Analytics 4 in houdt en wat de voordelen zijn. En ook, wat de reden is dat je nu moet overstappen. Wil je nu alvast beginnen met GA4? Lees dan De stappen voor het instellen van Google Analytics 4 duidelijk uitgelegd.

Wat is de nieuwe Google Analytics?

Als we kijken naar de geschiedenis van Google Analytics dan zit iedereen die Google Analytics al in 2020 had in de 3e versie van Google Analytics te werken. Deze versie heet in de volksmond ook wel Universal Analytics. Ik ga hier niet in op de verschillen die ervoor waren, aangezien dat niet meer relevant is. Om de verschillen met de nieuwe versie aan te duiden spreken we nu vaker over GA3 als we het hebben over de huidige versie (Universal Analytics) en over GA4 als het we praten over de nieuwe versie van Google Analytics.

De reden van Google om met een nieuwe versie en dus ook een compleet nieuwe meetmethode te komen is dat GA3 niet meer voldeed aan alle eisen en behoeften die er in de markt zijn. Een groot nadeel was bijvoorbeeld dat je de gebruiker over alle devices niet kon volgen, wat met GA4 wel mogelijk is. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om te zien of een bezoeker je website heeft bezocht via bijvoorbeeld Google Ads, later je app heeft geïnstalleerd en vervolgens via de app een aankoop heeft gedaan. Het is niet mogelijk een dergelijke customer journey te zien in GA3. Zoals Google zelf zegt, Google Analytics 4 geeft een ‘customer-centric measurement’ waarbij gebruik wordt gemaakt van meerdere identificatie-methoden, zoals de gebruikers-ID en of je met je Google-account bent ingelogd.

Wat is anders in Google Analytics 4?

Het grootste verschil is de meetmethode. De basis in GA3 van het meten is de ‘hit’, wat allerlei soorten interacties op een website kan zijn: paginaweergave, transactie, specifieke gebeurtenis, etc. Hierdoor is niet alles te combineren, te meten en te analyseren. Ook gebruikt GA3 cookies waarin de gegevens van de gebruiker worden opgeslagen. Bij GA4 is de meetmethode gebaseerd op gebeurtenissen (events). Elke interactie wordt als een gebeurtenis gemeten, waardoor GA flexibeler is en eenvoudiger aan te passen is, zeker voor het meten over meerdere platformen.

GA4 - van pagina naar events

Uiteraard zijn er ook wat metrieken en dimensies aangepast. Zo is het bouncepercentage vervangen voor het betrokkenheidspercentage. Google heeft bepaalt dat een bezoeker op je website (of app) betrokken is, dus een bepaalde ‘engagement’ heeft getoond, als deze 10 seconden op je website/app is, of een conversie heeft gedaan of minimaal 2 pagina’s heeft bezocht. Hierdoor krijg je ook metrieken als ‘sessies met engagement per gebruiker’ en ‘gemiddelde betrokkenheidsduur’.

Met GA4 is Google voorbereid dat het technologielandschap zich steeds verder evolueert. Google Analytics 4 is namelijk ontworpen zodat het zich kan aanpassen op een op een toekomst met en zonder cookies. Het maakt gebruik van een flexibelere benadering van meten en zal in de toekomst modellering omvatten om gaten op te vullen waar de gegevens mogelijk onvolledig zijn. Hoe dit er precies uit ziet is nog onduidelijk.  

Er zijn minder standaardrapportages in GA4 dan in GA3. Je zult zelf meerdere rapporten zelf moeten maken om deze samen te stellen om aan je informatiebehoefte te kunnen voldoen. Dit vergt in eerste instantie wat tijd, maar daarna zul je er veel plezier aan beleven. Er is een aantal verschillende rapporttypen waar je uit kunt kiezen in het onderdeel ‘Ontdekken’. Dat zijn:

  • Vrij, wat in principe een tabel is
  • Trechterverkenning
  • Padverkenning
  • Segmentoverlap
  • Gebruiksanalyse
  • Cohortverkenning
  • Levensduur gebruiker

Over bovenstaande rapporttypen volgen nog blogartikelen, zodat ik per type uitgebreidere beschrijvingen kan maken om het voor jou te verduidelijken.

GA4 - rapporttypen Ontdekken google analytics 4

Wat zijn de voordelen van Google Analytics 4?

Hieronder een aantal voordelen van GA4:

Gecombineerde web- en apprapportage:

GA4 biedt een completer beeld van de customer journey van een gebruiker. Zeker als je als bedrijf zowel een website als een app hebt: GA4 maakt het mogelijk om over meerdere platformen te meten en dus de gebruiker te volgen.

Cross device:

Op basis van het Google-account van een gebruiker kan Google de sessies op mobiel en op web als 1 gebruiker zien. Dat betekent dat als jij vandaag met je mobiel dit blogartikel leest en morgen met je laptop weer naar deze website gaat, dat ik in GA4 zie dat je dezelfde persoon bent van deze 2 sessies. In GA3 zie je dat als 2 gebruikers.

Machine learning tool:

Door het toepassen van Google’s advanced machine learning models kan GA4 automatisch trends in jouw data signaleren. Bijvoorbeeld als er meer vraag komt naar een bepaald product op basis van gebruikersgedrag, zodat je hierop kunt anticiperen. GA4 kan ook de churnkans berekenen, zodat je efficiënter kunt investeren in het behouden van klanten wanneer je bijvoorbeeld weinig marketingbudget meer hebt. Ook zal Google nieuwe voorspellende statistieken toevoegen, bijvoorbeeld de potentiële inkomsten die je van een bepaald segment klanten kunt verdienen, zodat je hier doelgroepen van kunt maken en deze vervolgens via Google Ads kunt benaderen.

Google_Analytics 4_predictive_metrics

Aanmaken doelgroepen

Het aanmaken van doelgroepen in Google Analytics 4 gaat een stuk eenvoudiger en zoals hierboven beschreven ben je flexibeler in het aanmaken van nieuwe doelgroepen met meer mogelijkheden.

Gratis integratie met Big Query

Voor de data-analisten is het een groot voordeel dat de ruwe data van GA4 met een gratis directe integratie in Big Query is te zetten, zodat vanuit hier diepere analyses op losgelaten kunnen worden.

Uitgebreide analyse mogelijkheden

Door het eventdata model van Google Analytics 4 heb je veel meer opties voor analyses. In toekomstige blogartikelen kom ik hier op terug.

Moet ik nu al beginnen met Google Analytics 4?

Hierop is 1 antwoord mogelijk: JA! Je begint namelijk helemaal overnieuw met het verzamelen van je gegevens in GA4. Aangezien het een andere meetmethode is, kun je de data van GA3 niet overzetten naar GA4. Je verliest dus je historische data in GA4. Vandaar dat het van belang is dat je snel gaat beginnen om verkeer van je website (en app als je dat hebt) te meten in GA4. Je kan dan de huidige GA3 (Universal Analytics) behouden, dus je verzamelt data van je website zowel in GA3 als in GA4.

Dit maakt het namelijk ook mogelijk om data te vergelijken tussen de 2 versies en heb je nu tijd om te zorgen dat je nu de interacties gaat meten in GA4 die je nu ook hebt in GA3. Dit maakt namelijk ook dat je ziet waar de verschillen zitten in meten, zodat je nier voor verrassingen komt te staan op het moment dat GA3 komt te vervallen.

Wanneer GA3 komt te vervallen is nog niet duidelijk. Google is nog volop bezig met de doorontwikkeling van GA4 en ze willen eerst zoveel mogelijk data verzamelen om het product verder te verbeteren. Ik verwacht niet dat het nog jaren gaat duren dat Google 2 systemen in de lucht houdt. Alle nieuwe ontwikkelingen vinden nu ook al plaats op GA4. Er is een kans dat GA3 al in de loop van 2022 wordt uit gefaseerd, maar ik schat de kans groter in dat we in 2023 wel volledig over zijn (maar dit is puur een gevoel, niet op data gebaseerd…).

Instellen van Google Analytics 4

Kortom, wacht niet langer en begin alvast met het implementeren van GA4.  Dan kun je ook alvast wennen aan de nieuwe interface.  Op de pagina Stappen voor het instellen van Google Analytics 4 lees je stap voor stap hoe je dit moet doen. 
Wil je hulp of een training in Google Analytics 4? Neem dan contact met me op!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven