Google heeft eindelijk aangekondigd wanneer ze gaan stoppen met Universal Analytics, de huidige Google Analytics versie welke al sinds 2012 bestaat. Vanaf 1 juli 2023 komen er in Universal Analytics geen nieuwe gegevens meer binnen. Gebruik je de zakelijke versie GA360, dan worden gegevens verwerkt tot 1 oktober 2023. Het wordt nu dus de hoogste tijd om te beginnen met de nieuwe versie Google Analytics 4 (GA4), welke naast de Universal Analytics de komende maanden kan blijven lopen. Maar wat zijn nu de gevolgen dat Universal Analytics gaat stoppen en hoe lang kun je nog bij de data in Universal Analytics?
Waarom stopt Google met Universal Analytics?
De reden van Google om met een nieuwe versie en dus ook een compleet nieuwe meetmethode te komen is dat Universal Analytics (GA3) niet meer voldeed aan alle eisen en behoeften die er in de markt zijn. Universal Analytics stamt uit 2012 en was toen nog met name gericht op desktop data. Later kwam mobile meer en meer in opkomst, alleen werd dezelfde gebruiker op desktop en mobiel niet als dezelfde gebruiker gezien. Dit komt omdat Universal Analytics de data haalt uit cookies, welke opgeslagen worden in de browser van je device.
Later werden er wel mogelijkheden toegevoegd om dit te koppelen, maar dat had de nodige beperkingen. Het was dus niet mogelijk om de hele customer journey over verschillende devices in kaart te brengen. Zoals Google zelf zegt, Google Analytics 4 geeft een ‘customer-centric measurement’ waarbij gebruik wordt gemaakt van meerdere identificatie-methoden, zoals de gebruikers-ID en of je met je Google-account bent ingelogd.
Google stopt ook met opslaan IP-adressen
Daarnaast speelt de privacy ook een grote rol, zeker nu Google Analytics in o.a. Oostenrijk en Frankrijk wordt verboden gezien het niet zou voldoen aan de GDPR (de internationale versie van de AVG). Dit komt omdat Google Analytics IP-adressen stuurt naar de VS, wat wordt gezien als persoonlijke data. Hoewel Universal Analytics diverse mogelijkheden aan privacyopties biedt, lijkt dit toch niet afdoende. Het zal er zeker mee te maken hebben dat Google ook heeft aangekondigd te stoppen met het opslaan van IP-adressen in de nieuwe versie Google Analytics 4. Het is alleen niet precies duidelijk wanneer dit zal zijn.
Verschil Universal Analytics en Google Analytics 4
Google Analytics 4, afgekort GA4, is dan ook ontworpen met focus op privacy en om een betere ervaring te bieden aan de gebruikers. Het werkt deels nog met cookies, maar gebruikt standaard andere modellen en technieken om gebruikersgedrag crossplatform, us van app naar web, meetbaar te maken. Het is niet alleen een nieuwe update of versie, maar een compleet nieuwe meetmethode hoe het verkeer van je website en online marketing inspanningen gemeten wordt. Dit betekent dat je helemaal opnieuw moet beginnen met het verzamelen van data in deze nieuwe versie, want de gegevens kunnen niet omgezet worden.
Het grootste verschil is de meetmethode. Bij GA4 is de meetmethode gebaseerd op gebeurtenissen (events). Elke interactie wordt als een gebeurtenis gemeten, waardoor GA flexibeler is en eenvoudiger aan te passen is, zeker voor het meten over meerdere platformen. In Google Analytics 4: wat is deze nieuwe Google Analytics? lees je meer over de nieuwe meetmethode.
Waar moet je rekening mee houden nu Universal Analytics gaat stoppen?
Wees gerust: tot 1 juli 2023 kun je Universal Analytics blijven gebruiken en komen er ook gewoon gegevens binnen (voor Analytics 360 is dit 1 oktober 2023). Maar na deze datum komen er dus géén nieuwe gegevens meer binnen.
Na 1 juli 2023 heb je nog minimaal 6 maanden toegang tot je data in Universal Analytics, alleen komt er dus na 1 juli 2023 geen nieuwe data meer bij. Voor Analytics 360 begint deze 6 maanden te lopen vanaf 1 oktober 2023. In je Google Analytics interface zul je op de hoogte gehouden worden door Google wanneer je niet meer bij je gegevens in Universal Analytics kunt komen.
Koppeling met Google Ads aanpassen
Als je Google Ads hebt gekoppeld aan Universal Analytics, dan zullen vanaf 1 juli 2023 de gegevens vanuit Universal Analytics niet meer worden doorgestuurd naar Google Ads.
Denk hierbij aan:
- doelen die je hebt geïmporteerd in Google Ads, waarop je je ads optimaliseert
- doelgroeplijsten die je vanuit Universal Analytics naar Google ads stuurt
- eventuele andere sitestatistieken die je nu importeert in Google Ads
Je zult dus je Google Ads moeten koppelen aan Google Analytics 4, zodat je conversiegegevens blijft zien in Google Ads. Dit is belangrijk, aangezien deze conversies worden gebruikt voor het optimaliseren van biedingen in Google Ads.
Echter, als je Google Ads koppelt met zowel Universal Analytics als met GA4, dan wil je voorkomen dat conversies in Google Ads dubbel worden gemeten. Je kunt hiervoor de Universal Analytics doelen verwijderen uit Google Ads en vervolgens de conversies uit GA4 importeren. Het nadeel van deze methode is dat je de conversiemeting vanuit Universal Analytics en GA4 in Google Ads niet kan vergelijken.
Een betere optie is dan dat je in Google Ads de conversies uit Universal Analytics gaat omzetten van primaire naar secundaire conversies. Dit doe je in Google Ads als volgt:
- onder Tools en instellingen klikken op Meting – Conversies
- vervolgens klik op bewerken van het specifieke doel
- in het dropdown menu kies je dan voor Secundaire actie (alleen observeren).
Daarna zul je de conversies vanuit GA4 moeten importeren:
- ga bij Meting – Conversies klikken op het plus-teken van Conversie
- kies voor + Nieuwe conversieactie
- vervolgens importeren en kies voor Google Analytics 4 -property’s
- daarna op doorgaan en opslaan
- Conversies vanuit GA4 worden in Google Ads standaard weergegeven als primaire conversies.
Het voordeel van deze laatste optie is dat je hetzelfde doel in Google Ads blijft zien, maar dat alleen het doel wat je vanuit GA4 importeert wordt meegenomen in de bodoptimalisaties binnen je campagnes. Daarnaast kun je in Google Ads zien wat de verschillen zijn tussen de conversies vanuit Universal Analytics en GA4, want die zullen er zeker zijn vanwege de verschillende meetmethode.
Houd wel in gedachte dat er geen historische gegevens vanuit GA4 worden geïmporteerd. Dus vanaf het moment dat je de conversies vanuit GA4 in Google Ads zet, zie je de data verschijnen en worden de conversies van vóór die datum niet opgenomen in de rapporten van Google Ads.
Rapporten van Universal Analytics exporteren
Als je zeker wilt weten dat je bepaalde gegevens uit Universal Analytics wilt opslaan, kun je rapporten exporteren naar o.a. CSV, Excel, PDF of Google Spreadsheet. Dan weet je zeker dat je de data van afgelopen jaren kunt blijven analyseren. Het is alleen niet mogelijk deze data weer te importeren in Google Analytics 4, aangezien dit weer een andere meetmethode is en de rapporten daardoor anders zijn opgebouwd.
Nu al helemaal overstappen op Google Analytics 4?
Het is sowieso verstandig om nu echt wel een Google Analytics 4 property aan te maken als je dat nog niet gedaan hebt. Dit is eenvoudig te doen door in de beheerderomgeving in de property kolom te kiezen voor Installatieassistent en de stappen te volgen. Of bekijk De stappen voor het instellen van een Google Analytics 4 property duidelijk uitgelegd
Je kunt dan GA4 parallel laten lopen met je Universal Analytics property, zodat je vanaf nu de tijd hebt om gegevens te verzamelen. Ga je dit pas vanaf 1 juli 2023 doen, dan begin je met een lege dataset zonder historische data, terwijl je wel rapporten wil maken waarin je gegevens wilt vergelijken met de vorige periode. Door nu GA4 te gaan gebruiken, heb je nog voldoende tijd om ervoor te zorgen dat je GA4 op dezelfde manier instelt als nu in Universal Analytics, zodat je aan de verschillen kunt wennen. Dat maakt de overgang volgend jaar een stuk soepeler.
Conclusie
Op dit moment heeft Google Analytics 4 in mijn ogen nog veel stappen te zetten in de ontwikkeling van de interface. Zo zijn de Google Ads en ecommerce rapporten nog minimaal en ook de conversie-attributierapporten vind ik minder. Daarnaast zijn er ook nog andere beperkingen, zoals het niet kunnen aanpassen van gedeelde rapporten. En als je utm-tagging gebruikt, houd er dan rekening mee dat op dit moment van schrijven de utm parameters term en content niet worden gerapporteerd in GA4. Dit betekent dat je dus niet kunt terug zien in GA4 welke waarden utm_term en utm_content hebben, waardoor je waardevolle inzichten mist.
Google heeft vorige week wel aangekondigd dat nu ook Search Ads 360 en Display & Video 360 zijn gekoppeld met Google Analytics 4. Dit betekent dat je nu ook vanuit de gratis versie Google Analytics 4 gegevens zoals doelgroeplijsten en conversies kunt sturen naar deze tools binnen het Google Marketing Platform om campagneprestaties te optimaliseren. Een mooie verbetering!
Kortom, begin dus wel alvast met data verzamelen in Google Analytics 4 en blijf op de hoogte van de ontwikkelingen, om voor jezelf te bepalen wanneer voor jou het moment is om definitief over te stappen naar GA4. Voorlopig heeft Google nog veel werk te verzetten in GA4 om hier een volwaardige versie van te maken.
Schrijf je in voor een Google Analytics 4 training
Wil je snel aan de slag met Google Analytics 4 en vertrouwd raken met de nieuwe interface? Schrijf je dan in voor de Google Analytics 4 workshop. Binnen 1 dag leer je waar je de belangrijkste rapporten in GA4 kunt vinden, hoe je events en conversies aan maakt en hoe je je eigen rapporten kunt samenstellen. De training gaat al door bij minimaal 2 personen en er zitten maximaal 10 personen in de training. Of meld je aan voor de gratis clinic/webinar over Google Analytics 4 die ik geef bij Beeckestijn Business School op 20 april van 14.00 – 15.30 uur!