ga4tips-waar op te letten bij de overstap van UA naar GA4

#GA4tips: Waar moet ik op letten als ik ga overstappen van Universal Analytics naar Google Analytics 4?

Maak je gebruik van Google Analytics en wil je dit ook volgend jaar blijven gebruiken? Dan wordt het tijd om in actie te komen, want vanaf 1 juli 2023 stopt de huidige versie van Google Analytics (Universal Analytics) en moet je verder met de nieuwe versie, Google Analytics 4, in het kort GA4. Aangezien de gegevens niet overgezet kunnen worden van de ene naar de andere versie, wil je nu al GA4 installeren zodat je hierin alvast gegevens gaat verzamelen. Dit loopt dan naast je huidige Universal Analytics en verzamel je dus nog tijdelijk data in beide versies. Hoe je dit het beste kunt doen en waar je op moet letten lees je in deze serie over het instellen van GA4.  

In het eerste artikel begin ik bij de basis. Je kunt heel veel meten, maar wat is nu echt belangrijk om te meten en hoe bepaal je de KPI’s? Verder laat ik zien hoe je de eerste stappen zet met het opzetten van GA4 en hoe je doelen uit Universal Analytics migreert naar GA4!

Wat wil ik meten in Google Analytics 4?

Als je overstapt naar een nieuw analytics systeem, wat Google Analytics 4 eigenlijk is, dan is dat het ideale moment om je datastrategie opnieuw te bekijken.

Wat zijn nu echt de belangrijkste indicatoren waarop je wilt sturen? Deze KPI’s vormen het hart van je datastrategie en van datgene wat je wilt doormeten. Het geeft voor jezelf een basis hoe je naar Analytics kunt kijken, los van welke tool je gebruikt. Om te voorkomen dat je maar van alles gaat meten zonder een specifieke gedachte of doel, zie je op een gegeven moment door de bomen het bos het niet meer.

Stap 1:

Begin eerst bij de bedrijfsdoelen. Wat zijn de doelen die jou bedrijf gesteld heeft voor de komende periode? Op basis van je bedrijfsdoelen zal je de doelen voor jouw website in het verlengde moeten formuleren. Bijvoorbeeld als jouw bedrijf het doel heeft gesteld om in periode X de omzet met 30% te laten stijgen, dan zul je jouw websitedoelen daarop moeten inrichten.

Stap 2:

Als je deze website doelen hebt bepaald, dan ga je aan de slag om dit te concretiseren naar KPI’s. Je hebt namelijk indicatoren nodig om iets over het bereiken van de doelen te kunnen zeggen. Dit zijn dus de belangrijkste metrics, statistieken, waar je naar kijkt en die jou een indicatie geven of je nog ‘on track’ bent.

Een handig hulpmiddel hierbij is het See Think Do Care model van Google, de customer journey funnel die ook verschillende varianten heeft. Je ziet dit namelijk ook terug in de opbouw van Google Analytics 4:

See think do care model in GA4

Ga voor elke fase businessvragen stellen. Dus wat zijn de vragen die je hebt op het gebied van

  1. See: verkeer naar je website toe
  2. Think: engagement, gedrag van bezoekers op de website
  3. Do: conversies die belangrijk zijn om te halen
  4. Care: behoud van bezoekers/klanten

Dit zijn de vragen waar je antwoord op wilt hebben zodat je weet waar je wel/niet moet bijsturen. Deze vragen moeten aan een van je websitedoelen gekoppeld worden. Het heeft immers geen zin om vragen te stellen waarvan het antwoord niets zegt over een van je websitedoelen. Een voorbeeld van een vraag is ‘Hoeveel leveren betaalde kanalen ons op?’

Per vraag bepaal je dan welke metric je nodig hebt om deze vraag te beantwoorden. Dit is de KPI die je wilt rapporteren in bijvoorbeeld een dashboard. In het genoemde voorbeeld zou de metric dan zijn de ROI (Return On Investment).

Vervolgens ga je per KPI een target stellen. Wat is de specifieke metric nu en waar willen we naar toe groeien? Dus in het voorbeeld kijk je wat de ROI van de afgelopen periode is en op basis daarvan bepaal je wat dan je doel is om de komende periode te halen, wat in lijn is met je websitedoel (en dus een bijdrage levert aan het hogere bedrijfsdoel).

Dit kun je bijhouden in Excel (je kunt deze Google Sheet downloaden)

See Think Do Care Model voor bepaling KPI's

Als je deze stappen hebt gezet, heb je een goed beeld wat het belangrijkste voor jou is om te meten in de nieuwe GA4 property en welke doelen je wilt omzetten naar Google Analytics 4.

Het wordt dan nu tijd om GA4 aan te maken….

Hoe start ik met GA4: de instelassistent

De beste manier om over te stappen is met de instelassistent voor GA4. Deze vind je in de beheerderomgeving (in Analytics, klik links onder op het tandwieltje om in de beheerderomgeving te komen.  In de tweede kolom (Property) zie je de link als eerste staan:

Eerste stap overstappen naar GA4 de installatieassistent

Vervolgens klik je op de blauwe button Aan de slag:

installatieassistent-stap2

en bij de volgende stap klik je op Property maken:

installatieassistent-stap3

Je kunt hierbij kiezen om een vinkje te zetten om gegevensverzameling met je bestaande gtag aan te zetten. Gebruik je Google Tag Manager bij het meten van je website, dan laat je dit uit.

De setup wizard heeft nu een nieuwe GA4 property voor je gemaakt en kopieert een aantal standaard zaken (o.a. naam, tijdzone, valuta instelling) vanuit je bestaande Universal Analytics property, wat wel zo handig is. Bovendien kun je nu ook een aantal andere instellingen migreren naar je GA4.

Eerst moet je er nog voor zorgen dat er gegevens van je website naar deze property worden gestuurd.

Ga in de propertykolom naar Gegevensstreams en selecteer de website (gegevensstroom) waarvan je de data wilt opvangen.

Je kunt kiezen voor het plaatsen van de Google Tag (gtag.js) op je website. Klik onderaan op Taginstructies bekijken:

taginsrtucties bekijken voor GA4

Daarna op tab ‘Handmatig installeren’ en klik op het kopieer icoontje voor het kopiëren van het scriptje met de G-tag. Deze code moet geplaatst worden in het <HEAD>-gedeelte van je website, zodat het op elke pagina komt te staan.

gtag installeren voor GA4

Mijn voorkeur gaat uit naar Google Tag Manager, aangezien dit meer flexibiliteit geeft in het doormeten van diverse interacties op je website.

Hiervoor heb je eerst de Metings-ID nodig. Als je terug gaat naar Gegevensstreams zie je rechts bovenaan je Metings-ID staan:

gegevensstreams - metingsID

Let op dat je de Metings-ID kopieert, de stream-ID die er links van staat heb je niet nodig.

Vervolgens maak je een tag aan in GTM met:

  • Tagtype: GA4-configuratie
  • Plak je metings-ID in het betreffende veld
  • Trigger: all pages

GTM GA4 code tag

Wil je uitgebreider zien hoe je dit doet in Google Tag Manager, bekijk dan het artikel  https://www.web-expertise.nl/de-stappen-voor-het-instellen-van-een-google-analytics-4-property-duidelijk-uitgelegd/.

Op het moment dat je de containerversie hebt gepubliceerd dan wordt de data in je nieuwe GA4 verzameld en heb je de eerste belangrijke stap gezet.

De volgende stap is….

De diverse property instellingen doorvoeren

Om te voorkomen dat dit artikel een erg lang artikel wordt, beschrijf ik deze in de top 10 instellingen om door te voeren in Google Analytics 4.

Wat je nu wel alvast kunt doen is…

Doelen overzetten van Universal Analytics naar GA4

Doelen heten in GA4 conversies en alleen gebeurtenissen kunnen als conversie worden ingesteld. In Universal Analytics kun je de doelen die gebaseerd zijn op paginaweergave (dus bijvoorbeeld een bedanktpagina) of op een gebeurtenis eenvoudig migreren naar GA4. Hiervoor heeft Google de Goal-Migration tool gemaakt. Dit werkt als volgt:

Ga naar ‘Installatieassistent’ en klik op ‘Conversies instellen’. In het pop-up menu wat dan verschijnt klik je op ‘Importeren uit Universal Analytics’.  

conversies importeren in GA4 stap 1 en 2

Vervolgens zie je de doelen die zijn ingesteld op pagina of op een gebeurtenis die je kunt importeren. Vink de doelen aan die je wilt importeren en klik bovenaan op ‘Geselecteerde conversies importeren’.

conversies importeren uit UA naar GA4-stap3

En daarna zie je deze in GA4 onder ‘Configureren’ (linker hoofdmenu) – ‘Conversies’:

conversies importeren uit UA naar GA4-stap4

Ontzettend handig en efficiënt om bestaande doelen te importeren in GA4!

Moet ik nu al met GA4 beginnen?

Jazeker! De oude versie Universal Analytics stopt per 1 juli 2023. Vanaf deze maand ben je dus aangewezen op alleen Google Analytics 4. Als je vanaf die datum in je rapporten kijkt en je wilt terug kijken hoe de cijfers in de 10 maanden daarvoor waren, zul je nu alvast moeten beginnen met het verzamelen van je websitegegevens in GA4. De gegevens van Universal Analytics kun je namelijk niet overzetten naar GA4. Je hebt weliswaar vanaf juli 2023 nog wel 6 maanden toegang tot Universal Analytics, maar er komt geen nieuwe data meer binnen. Nieuwe data komt vanaf die datum dus alleen nog maar binnen in GA4, dus zorg ervoor dat je hier nu mee begint om de overstap volgend jaar zo soepel mogelijk zal verlopen!

Waar je verder op moet letten is dat de meetmethode van GA4 anders is, waardoor je ook verschillen zult zien tussen Universal Analytics en GA4. Door nu al te beginnen met het verzamelen van data in GA4 raak je gewend aan de interface en de verschillen, waardoor de overstap minder groot zal zijn. 

In het 2e artikel van deze serie laat ik zien welke top 10 instellingen je moet doorvoeren om te zorgen dat je betrouwbare data ontvangt in GA4.

In het 3e artikel ga ik specifiek in op de gebeurtenissen (‘events’) en parameters. Wat zijn dit en hoe zorg je er voor dat je interacties op de website als een gebeurtenis in GA4 ziet.

In het laatste artikel van deze serie leer je hoe je e-commerce moet installeren in GA4.

Meer leren over GA4?

Zeg je hier wil ik meer over leren en ik wil zelf met GA4 aan de slag gaan zodat ik met vertrouwen overstap van Universal Analytics naar GA4? Schrijf je dan in voor een van mijn trainingen of start met de Praktijkgerichte E-Learning Google Analytics 4.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.